Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
Boon Food Group
Boon Food Group vermindert voedselverspilling met een nieuw dynamisch afprijssysteem in hun supermarkten. Elke ochtend meldt het systeem via een app op de handterminal van een medewerker welke producten bijna over de datum zijn. De medewerker scant het artikel, voert het aantal in, en op basis daarvan berekent het systeem automatisch een dynamische korting, variërend van 20 tot 70 procent. Sinds de invoering van het systeem zijn de verkopen van bijna-vervallen producten flink gestegen, meldt de supermarkt aan Distrifood. Hierdoor belanden minder producten in afvalstromen en daalt de voedselverspilling naar verwachting met 20 procent. Na een succesvolle pilot wordt dynamisch afprijzen de komende maanden uitgerold naar alle 24 filialen, met de mogelijkheid voor zelfstandige ondernemers om zich aan te sluiten.
Britse supermarkten
Grote Britse supermarkten slaan de handen ineen voor...
Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
Boon Food Group
Boon Food Group vermindert voedselverspilling met een nieuw dynamisch afprijssysteem in hun supermarkten. Elke ochtend meldt het systeem via een app op de handterminal van een medewerker welke producten bijna over de datum zijn. De medewerker scant het artikel, voert het aantal in, en op basis daarvan berekent het systeem automatisch een dynamische korting, variërend van 20 tot 70 procent. Sinds de invoering van het systeem zijn de verkopen van bijna-vervallen producten flink gestegen, meldt de supermarkt aan Distrifood. Hierdoor belanden minder producten in afvalstromen en daalt de voedselverspilling naar verwachting met 20 procent. Na een succesvolle pilot wordt dynamisch afprijzen de komende maanden uitgerold naar alle 24 filialen, met de mogelijkheid voor zelfstandige ondernemers om zich aan te sluiten.
Britse supermarkten
Grote Britse supermarkten slaan de handen ineen voor vergroening. Waitrose, Greggs, Morrisons, M&S, Tesco, Lidl en Asda gebruiken een nieuwe verpakking voor hun eigen merk instant havermout. Het materiaal van de beker, die wordt gemaakt door Greiner Packaging, kan tot 98 procent gerecycled worden. Bij gewone karton-plastic verpakkingen moeten consumenten zelf het karton en plastic scheiden. Bij deze nieuwe verpakking gaat dit automatisch, nog voordat het in de recyclingfabriek aankomt. Dit zorgt ervoor dat de materialen goed worden herkend, gesorteerd en gerecycled, waardoor de verpakking een zo klein mogelijke impact op het milieu heeft.
Marc O’Polo
Modemerk Marc O’Polo brengt als eerste in de denimwereld jeans op de markt met ‘orange fiber’. Dat is een innovatieve cellulosevezel die is gemaakt van hout en restproducten uit de citrusindustrie, zoals sinaasappelschillen en pulp die overblijven na de sapproductie. "Ons doel is om de meest duurzame jeans te produceren, van grondstoffen tot verf- en wasprocessen”, zegt Marc O’Polo cpo Susanne Schwenger. Het nieuw ontwikkelde materiaal is zacht, beschikt over temperatuurregulerende eigenschappen en bestaat uit Tencel Limited Edition x Orange Fiber (11 procent), regulier Tencel Lyocell (11 procent) en biologisch katoen (78 procent). Speciale labels geven aan welke kledingstukken deze vezel bevatten.
Albert Heijn
Albert Heijn introduceert de Buurt Bezorgbundel, een nieuwe bezorgoptie die helpt om de co2-uitstoot van online boodschappen verder te verminderen. Klanten met een Bezorgbundel kunnen hun boodschappen laten bezorgen op momenten dat de bezorger toch al in de buurt is. Hierdoor worden routes efficiënter gepland en onnodige kilometers bespaard.
Met de al bestaande Buurtroute reed Albert Heijn in 2024 al 600.000 kilometer minder gereden, wat neerkomt op minstens 15 rondjes om de wereld. De supermarkt verwacht met de Buurt Bezorgbundel nog meer uitstoot te verminderen. Daarnaast investeert de supermarkt in elektrische bezorgauto’s om bezorging duurzamer en stiller te maken en in slimme algoritmes om bezorgmomenten op elkaar af te stemmen.
Crisp
Online supermarkt Crisp gaat regeneratief geteelde groenten te verwerken in haar ‘Vers Bereid’-maaltijden. Zo zijn er een pompoensoep en bietensalade verkrijgbaar, bereid met groenten van een boerderij die zich inzet voor natuurinclusieve kringlooplandbouw. Dit draagt bij aan een gezonde bodem, betere waterkwaliteit en meer biodiversiteit. Sinds vorig jaar biedt Crisp in de app al verse, regeneratieve groenten aan. De online supermarkt wil met deze initiatieven regeneratief geteelde producten op de kaart te zetten en de voedselketen van binnenuit veranderen.
RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event. De tweede editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.