Een duik in de jaarcijfers van HelloFresh

Een duik in de jaarcijfers van HelloFresh

Na jaren van sterke groei maakt HelloFresh een pas op de plaats. Een blik op de jaarcijfers van de Duitse maaltijdboxbezorger die het steeds meer van kant-en-klaarmaaltijden moet hebben. 

7,66 miljard euro

In de coronacrisis groeide HelloFresh als kool. De maaltijdboxen waren niet aan te slepen. In het eerste coronajaar 2020 verdubbelde de omzet naar 3,74 miljard euro. In de jaren erna vlakte de groei af, maar ging het nog steeds om dubbele cijfers.


Das war einmal. In 2023 moest HelloFresh zelfs een klein stapje terug doen. En in 2024 was er amper sprake van herstel, blijkt deze week. Dankzij prijsstijgingen kwam er een plusje van 0,9 procent in de boeken: de omzet kwam op 7,66 miljard euro uit.


En dat is een stuk lager dan de 10 miljard euro waarvan de Berlijnse onderneming lange tijd was uitgegaan. In het eerste kwartaal liet HelloFresh die prognose al los. Voorlopig kan de Berlijnse onderneming er alleen...

Na jaren van sterke groei maakt HelloFresh een pas op de plaats. Een blik op de jaarcijfers van de Duitse maaltijdboxbezorger die het steeds meer van kant-en-klaarmaaltijden moet hebben. 

7,66 miljard euro

In de coronacrisis groeide HelloFresh als kool. De maaltijdboxen waren niet aan te slepen. In het eerste coronajaar 2020 verdubbelde de omzet naar 3,74 miljard euro. In de jaren erna vlakte de groei af, maar ging het nog steeds om dubbele cijfers.


Das war einmal. In 2023 moest HelloFresh zelfs een klein stapje terug doen. En in 2024 was er amper sprake van herstel, blijkt deze week. Dankzij prijsstijgingen kwam er een plusje van 0,9 procent in de boeken: de omzet kwam op 7,66 miljard euro uit.


En dat is een stuk lager dan de 10 miljard euro waarvan de Berlijnse onderneming lange tijd was uitgegaan. In het eerste kwartaal liet HelloFresh die prognose al los. Voorlopig kan de Berlijnse onderneming er alleen maar van dromen. Voor 2025 gaat het bedrijf uit van een omzetdaling van 3 tot 8 procent.


399 miljoen euro

Onder druk van beleggers gooit HelloFresh het sinds medio vorig jaar over een andere boeg. Winstgevendheid gaat boven groei. En dat betekent minder geld naar marketing en een verschuiving van de focus naar klanten die grotere bestellingen plaatsen. Ceo en medeoprichter Dominik Richter spreekt van een ‘efficiency reset’.


Die nieuwe aanpak wierp in 2024 nog niet echt vruchten af. De aangepaste brutowinst (ebitda) daalde van 447,6 naar 399 miljoen euro. Maar dit jaar zou de weg naar boven moeten worden ingezet. HelloFresh verwacht een stijging naar 450 tot 500 miljoen euro.


2 miljard euro

Dag maaltijdbox, hallo kant-en-klaarmaaltijd. Groeien doet HelloFresh nog wel degelijk, maar dan in de categorie ready-to-eat. Het gaat om kant-en-klaarmaaltijden die onder de naam Factor gretig aftrek vinden – sinds de zomer van 2023 is deze dienst ook in Nederland actief.


De omzet uit de verkoop van kant-en-klaarmaaltijden steeg vorig jaar met 41,2 procent naar ruim 2 miljard euro. Bij de maaltijdboxen was er een daling van 9,5 procent, naar iets meer dan 5,5 miljard euro.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 47.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!