Zalando past misleidende prijzen aan

Zalando past misleidende prijzen aan

Zalando toont op zijn website voortaan bij kortingen de correcte referentieprijs en stopt met het gebruik van misleidende promotielabels. Deze aanpassingen volgden na ingrijpen van de Duitse autoriteiten, op verzoek van de Belgische Economische Inspectie.

De Belgische overheidsinstantie ontving sinds eind 2020 ruim 180 meldingen over de webwinkel, waarvan een deel over misleidende promoties en foutieve prijsverminderingen. Tijdens de zomeruitverkoop van 2022 stelde de autoriteit vast dat Zalando zich niet aan de Europese regels voor prijsaanduiding hield. 

Zo werd de korting vaak berekend op de originele prijs, en niet op de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen, wat verplicht is. Ook werden opvallende promotielabels zoals 'DEA' gebruikt bij producten zonder echte prijsverlaging, of gold de korting slechts voor enkele maten of kleuren terwijl het leek alsof het hele product afgeprijsd was.

Inmiddels heeft Zalando dus aanpassingen gedaan op zijn website. De Federale Overheidsdienst (FOD) Economie benadrukt dat deze regels gelden voor alle bedrijven die actief zijn binnen de EU. "De FOD Economie treedt dus ook op tegen grote buitenlandse spelers die actief zijn in België en een grote concurrent vormen voor onze Belgische ondernemingen", aldus een woordvoerster.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!