Zalando: helft bestellingen wordt teruggestuurd
Gepubliceerd op 19 maart 2025 om 14:30
Klanten van Zalando sturen ongeveer de helft van de bestellingen terug. Dat is vergelijkbaar met het gemiddelde in de Europese modebranche, zegt general manager Benelux Fabio Baum in een gesprek met RetailTrends.
Baum spreekt van een 'significant getal', maar wijst erop dat de mogelijkheid om kleding thuis te passen een van de belangrijkste redenen is waarom consumenten online mode kopen. "Het is eigenlijk vergelijkbaar met het passen in een paskamer in een winkel. Ook daar pak je niet 1 maat waarvan je verwacht dat die meteen perfect zit. Meestal neem je meerdere maten mee naar de paskamer."
Om onnodige retouren te voorkomen, investeert Zalando in betere maatadviezen, productmetingen en video’s die laten zien hoe een kledingstuk valt en beweegt.
Baum gaat in het interview met RetailTrends onder meer in op de concurrentie met Chinese webshops als Temu en Shein, de b2b-tak en de inclusieve campagnes van Zalando.