Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid. In het kader van de week van de circulaire economie, een extra lange editie.
Albert Heijn
Albert Heijn verkoopt in 600 winkels een herbruikbaar broodzakje. Het zakje is gemaakt van 100 procent gerecycled katoen en kan gewassen worden, waarmee het geschikt is voor zowel kleine broodjes als banketproducten. Met de katoenen broodzakjes hoopt de supermarkt het plastic verbruik van klanten te verminderen.
Jysk
Jysk heeft afgelopen zomer een duurzaamheidsstrategie gelanceerd en wil zijn Scope 1- en 2-uitstoot van broeikasgassen in 2032 gereduceerd hebben met 50,4 procent. 2022 geldt als basisjaar. Zo’n commitment vereist actie en daarom zijn er nu al 3 Duitse distributiecentra voorzien van zonnepanelen. Daarmee gaan de dc’s ongeveer 30 procent van het totale jaarlijkse energieverbruik zelf opwekken. De 2 nieuwe dc’s in aanbouw, 1 in Spanje en 1 in Lelystad, krijgen eenzelfde percentage...
Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid. In het kader van de week van de circulaire economie, een extra lange editie.
Albert Heijn
Albert Heijn verkoopt in 600 winkels een herbruikbaar broodzakje. Het zakje is gemaakt van 100 procent gerecycled katoen en kan gewassen worden, waarmee het geschikt is voor zowel kleine broodjes als banketproducten. Met de katoenen broodzakjes hoopt de supermarkt het plastic verbruik van klanten te verminderen.
Jysk
Jysk heeft afgelopen zomer een duurzaamheidsstrategie gelanceerd en wil zijn Scope 1- en 2-uitstoot van broeikasgassen in 2032 gereduceerd hebben met 50,4 procent. 2022 geldt als basisjaar. Zo’n commitment vereist actie en daarom zijn er nu al 3 Duitse distributiecentra voorzien van zonnepanelen. Daarmee gaan de dc’s ongeveer 30 procent van het totale jaarlijkse energieverbruik zelf opwekken. De 2 nieuwe dc’s in aanbouw, 1 in Spanje en 1 in Lelystad, krijgen eenzelfde percentage zonnepanelen, om op die manier groener te worden.
Decathlon
Decathlon gaat zijn buyback-programma verder uitbreiden. De service gold voorheen alleen maar voor eigen merken, maar nu kunnen klanten ook externe merken en fietsen ruilen. Voor de geruilde producten krijgen klanten een giftcard. Deze kunnen ze vervolgens gebruiken om nieuwe producten aan te schaffen of gebruik te maken van andere circulaire diensten zoals second life en repair. Daarnaast worden de ingeleverde spullen opnieuw aangeboden in de ‘second life range’ van de winkels. “Sport moet voor iedereen toegankelijk zijn, maar niet ten koste van ons milieu”, aldus Laurens Nolet, circular lead van het bedrijf.
IKEA
IKEA grijpt de week van de circulaire economie aan om oude hoofdkussens en dekbedden te verzamelen. De retailer doet dat niet voor de gelukkigen die een nacht mochten overnachten, maar voor de recycleservice. Het woonwarenhuis zet hiermee een stap richting een gesloten kringloop, waarbij materialen van oude producten worden gereinigd en gerecycled om er vervolgens nieuwe producten van te maken.
Bikeflip
Bikeflip grijpt de week van de circulaire economie aan om circulair consumeren in het zonnetje te zetten. De retailer doet dat echter niet alleen. Met 6 concullega’s (BAQME, BabyLoop, Byewaste, Happy Times Magazine, Red Orka en ReplayClub) lanceert het bedrijf een bundel waarmee ouders duurzamere keuzes kunnen maken voor hun kinderen. Paul Remie, mede-initiatiefnemer en oprichter van BikeFlip, zeg hierover "Door onze krachten letterlijk te bundelen, vergroten we onze impact. Duurzaamheid is alleen een keuze wanneer dit makkelijker, beter en/of goedkoper is dan het lineaire alternatief."
Marie-Stella-Maris
Marie-Stella-Maris doneert op Wereld Water Dag (22 maart) meer dan een half miljoen aan projecten voor schoon drinkwater. Daarmee zijn 27.000 mensen geholpen en zorgt het merk voor een beter leefgebied voor mensen in arme regio's. In de week rond deze ‘feestdag voor het merk’ doneert het 5 procent van de omzet aan de goede doelen. De rest van het jaar is dat 2,5 procent.
Ranzijn tuin & dier
Ranzijn tuin & dier gaat zijn parkeerplaats upgraden met snelladers. De eerste snelladers worden vanaf augustus geplaatst en in de loop van het jaar moeten ook de andere vestigingen worden voorzien van de palen.
RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event. De tweede editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.