Nike heeft het nog steeds moeilijk. Het Amerikaanse sportmerk zag de winst in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar met een derde teruglopen. Ook de omzet kwam in alle regio's lager uit.
De nettowinst bedroeg in de periode tot eind februari 794 miljoen dollar, omgerekend 733 miljoen euro. Dat was 32 procent minder dan een jaar eerder. De omzet kwam op 11,3 miljard dollar uit, een daling van 9 procent.
Noord-Amerika is de belangrijkste regio voor Nike. Daar daalden de opbrengsten met 4 procent tot 4,9 miljard dollar. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika daalde de omzet met 10 procent. In China, Taiwan en Hongkong liepen de verkopen het meest terug: -17 procent.
De prestaties bij Nike vallen al lange tijd tegen. Daarom werd topman John Donahoe eind vorig jaar vervangen door Elliott Hill, die tot 2000 al 32 jaar voor Nike werkte. Hill ziet verbeteringen en zegt er vertrouwen in te hebben dat Nike 'op de juiste weg' is. Hij zet onder meer in op nieuwe schoenmodellen en een betere relatie met retailers, waar zijn voorganger de focus verlegde naar direct-to-consumer.
Reacties 0