De 100 grootste A-merken verliezen terrein in de supermarkt. Hun omzet daalde vorig jaar mede door het verbod op de verkoop van sigaretten met 9,1 procent. Dat blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van onderzoeksbureau Circana.
De omzet van de 100 grootste A-merken kwam op 9,97 miljard euro uit. Daarmee waren ze goed voor 19,8 procent van de totale supermarktomzet. In 2005 hadden ze nog een aandeel van bijna 25 procent. Het was voor het eerst sinds 2013 dat hun omzet terugliep.
Als de omzet uit tabak buiten beschouwing wordt gelaten, was er een stijging van 1,6 procent voor de grote A-merken. "Een mager jaar", zegt onderzoeker Cecile Spoorenberg.
Top 10 (omzet in miljoenen euro's, toename/afname in procenten)
1. Coca-Cola 447,6 (+9,3)
2. Hertog Jan 343,8 (+1,9)
3. Lay's 342,2 (-2,1)
4. Marlboro 315,3 (-54,8)
5. Campina 282,7 (-2,3)
6. Dr. Oetker 262,4 (+2,1)
7. Red Bull 262,0 (+17,6)
8. Heineken 256,6 (-3,1)
9. Unox 252,0 (-7,5)
10. Douwe Egberts 244,7 (-3,1)
Reacties 0