Nederlandse consumenten hebben in 2024 online 36 miljard euro uitgegeven, 5 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal aankopen daalde met 1 procent naar 345 miljoen. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek van NielsenIQ GfK in opdracht van Thuiswinkel.org.
De dienstensector is met een stijging van 10 procent de drijvende kracht achter de groei van de online bestedingen. Vooral verzekeringen springen daarbij in het oog, met een stijging van 20 procent. Het gaat onder meer om schadeverzekeringen, bijvoorbeeld voor fietsen. Ook hebben veel consumenten afgelopen jaar de overstap gemaakt naar een andere zorgverzekering.
Voor het eerst in 2 jaar werd er meer uitgegeven aan producten. Het ging om een stijging van 2 procent naar 21,4 miljard euro. Consumenten gaven vooral meer uit in de categorie telecom (+12 procent), onder meer door een hoger bedrag per aankoop van bijvoorbeeld smartphones.
Van de 36 miljard euro die werd uitgegeven, werd 4,4 miljard euro besteed bij buitenlandse webshops. Dat is 12 procent van het totaal. Chinese webshops zijn inmiddels populairder dan Duitse en Amerikaanse webshops. Nederlanders lieten vooral kleding, schoenen en klus- en tuingereedschap uit China komen. Daar was een bedrag van in totaal 430 miljoen euro mee gemoeid.
Reacties 0