Zo brengt warenhuis Printemps grandeur naar New York

Zo brengt warenhuis Printemps grandeur naar New York

Het Franse luxewarenhuis Printemps heeft zijn eerste vestiging in New York geopend. De klassieke luxe straalt af van het historisch monumentale gebouw aan Wall Street 1 in het Financial District.

De internationaal bekroonde interieurontwerpster Laura Gonzalez kreeg de opdracht een blijvende brug te slaan tussen Parijs en New York én tussen Printemps en de stad. Dat kon ze doen met maar liefst 5.000 vierkante meter oppervlakte tot haar beschikking.


Verwacht geen traditioneel ingericht warenhuis; de 10 afdelingen, verspreid over 2 verdiepingen, zijn ieder een wereld op zich. Hierin komen de klassieke Parijse elegantie en New Yorkse grandeur samen.


Meteen bij binnenkomst via de Broadway-ingang komt de bezoeker in de zogenaamde Playroom. Zoals de naam al aangeeft, biedt de speelse en kleurrijke marmeren ruimte een open presentatie van casual fashion, cadeaus en designobjecten.

Deze ruimte is onderdeel van de beauty-afdeling in Printemps New York, waar Franse en cultmerken worden...

Het Franse luxewarenhuis Printemps heeft zijn eerste vestiging in New York geopend. De klassieke luxe straalt af van het historisch monumentale gebouw aan Wall Street 1 in het Financial District.

De internationaal bekroonde interieurontwerpster Laura Gonzalez kreeg de opdracht een blijvende brug te slaan tussen Parijs en New York én tussen Printemps en de stad. Dat kon ze doen met maar liefst 5.000 vierkante meter oppervlakte tot haar beschikking.


Verwacht geen traditioneel ingericht warenhuis; de 10 afdelingen, verspreid over 2 verdiepingen, zijn ieder een wereld op zich. Hierin komen de klassieke Parijse elegantie en New Yorkse grandeur samen.


Meteen bij binnenkomst via de Broadway-ingang komt de bezoeker in de zogenaamde Playroom. Zoals de naam al aangeeft, biedt de speelse en kleurrijke marmeren ruimte een open presentatie van casual fashion, cadeaus en designobjecten.
printemps new york playroom

Deze ruimte is onderdeel van de beauty-afdeling in Printemps New York, waar Franse en cultmerken worden gepresenteerd. De golvende groene tegels langs de wanden hebben ingebouwde nicheplanken met zachte verlichting om de producten mooi te laten uitkomen. De verse bloemen versterken de natuurlijke sfeer. De centrale ronde display zorgt voor een minimalistische en elegante presentatie van de skincare producten.
beauty Printemps New York

The Boudoir is 1 van de meest luxe en verfijnde ruimtes van het warenhuis. Het is een plek die speciaal is ontworpen voor avondkleding en sieraden. Opvallend zijn de dubbelhoge plafonds en goudkleurige metalen bekleding, die de ruimte een klassieke, bijna filmische sfeer geven.

printemps new york kleding

De absolute blikvanger is misschien wel de Red Room, die Printemps in ere heeft hersteld. Oorspronkelijk deed de ruimte dienst als ontvangstzaal en bankhal en werd later door de stad aangewezen als beschermd interieur. De art-decozaal werd van vloer tot plafond bekleed met rode en gouden mozaïeken. De zaal werd zo'n 100 jaar geleden ontworpen door de beroemde muralist Hildreth Meière. Bezoekers kunnen rondstruinen langs schoenen die tentoongesteld staan op sierlijke metalen displays, die zijn geïnspireerd op de vormen van bloeiende planten.
prrintemps-new-york-city-laura-gonzalez-designboom-02

Op de tweede verdieping wordt mode getoond in een soort prieel of grote vogelkooi, zodat de bezoeker het gevoel krijgt door een curated tentoonstelling te lopen.
vogelkooi printemps new york

De roze glazen kroonluchters en handgeschilderde muurschilderingen zorgen in deze ruimte voor een speelse sfeer. Het houten vloerpatroon wordt afgewisseld met glanzend groen marmer. De ruimte krijgt door de ronde zitbanken en de kleurrijke details een salonachtige uitstraling.
prrintemps-new-york-city-laura-gonzalez-designboom-010

Het Franse warenhuis werd 160 jaar geleden opgericht door Jules Jaluzot en Jean-Alfred Duclos. Het Parijse vlaggenschip aan Boulevard Haussmann is een historisch monument. Printemps was 1 van de eerste warenhuizen in Parijs die vaste prijzen hanteerde en etalages gebruikte als marketingmiddel. Ook was het in de 19e eeuw een pionier met elektrische verlichting en een roltrap. Het warenhuis is altijd een voorloper geweest in luxebeleving en het combineren van retail met architectuur en kunst.


Foto's: Gieves Anderson for Printemps New York

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 50.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!