Jochanan Bax wil alle onderdelen van Bax Music overnemen

Jochanan Bax wil alle onderdelen van Bax Music overnemen

Jochanan Bax wil alle onderdelen van Bax Music overnemen. De medeoprichter zoekt investeerders voor een doorstart, zo laat hij weten op LinkedIn. Begin dit jaar werd Bax ontslagen als bestuurder en ceo van de Zeeuwse specialist in muziekapparatuur, maar bleef wel aandeelhouder.

Bax Music kampt met forse schulden en vroeg vorige week uitstel van betaling aan. Een bewindvoerder onderzoekt of de Zeeuwse specialist in muziekapparatuur een doorstart kan maken. “Een dieptepunt. Bax Music, ooit een snelgroeiende marktleider in de Benelux, is in enkele maanden tijd zoveel omzet verloren en zag haar kosten zo hard stijgen dat dit onvermijdelijk werd”, schrijft Jochanan Bax hierover.

Hij zou graag het bedrijf willen behouden en stelt dat hij vorige week ‘60 procent van de aandelen in handen had’. Naar eigen zeggen deed hij nog een concreet bod op alle preferente aandelen van Rabobank Participaties, maar de aanvullende eisen die door hen werden gesteld, waren voor hem ‘niet realistisch’. “Ik heb tot het laatst geprobeerd om Bax Music te behouden. Het doet ontzettend veel pijn om je eigen levenswerk zo te zien wegglijden.”

De medeoprichter heeft naar eigen zeggen aan de curator laten weten dat hij alle assets van Bax Music wil overnemen. Op LinkedIn doet hij een oproep aan investeerders en ondernemers om ‘miljoenen te investeren in een doorstart met perspectief en visie’.

Coronaschuld
Vorige week bleek dat Bax Music kampt met een coronaschuld van 3,8 miljoen euro aan de Belastingdienst. "Het bedrijf is in overleg met de Belastingdienst over een oplossing", staat in het jaarverslag over 2023. In dat jaar leed Bax Music ruim 2,5 miljoen euro verlies. 

Klanten kunnen voorlopig geen aankopen doen bij Bax Music. Zo is het niet mogelijk om een bestelling te plaatsen via de webshop. De 6 winkels gevestigd in Goes, Amsterdam, Rotterdam, Apeldoorn, Antwerpen en Brugge zijn momenteel gesloten. Het bedrijf heeft ongeveer 300 medewerkers.

Reacties 21


8 apr, 19:08

jammer van mijn spaarcentje dan zeggen ze tis maar 50 tjes


8 apr, 18:12

Ik heb een credit nota van 324 euro nog niet betaald gekregen


4 apr, 09:56

20 maart 2025 via de webshop van Bax Music een bestelling geplaatst en betaald. Via mail een bevestiging van de bestelling + factuur ontvangen. 1 artikel was niet op voorraad. Zo gauw dat er was zou de bestelling worden bezorgd ...

Hoe is het mogelijk dat je bestellingen accepteert en laat betalen als je weet dat je met je faillissement bezig bent.

Dan laat je je klanten dus meebetalen aan het terugbetalen van de grote schuldeisers ...


3 apr, 16:01

had jammer genoeg nog 3 bestellingen lopen,mijn levertermijnwerd steeds verlengd,dus ik dacht oke nog even geduld,ik had echter mijn huiswerk beter moeten maken want achteraf merkte ik dat de zaken al slecht liepen sinds 2023,en dat hun servies ook op niets trok.
Ik heb nu wel mijn les geleerd,zal mijn aankopen doen ik een winkel waar de klant koning is.


2 apr, 19:36

Ik lees veel verhalen van mensen die na betaling hun spullen niet (meer) krijgen van Bax. Maar, heeft er dan niemand voor achteraf betalen gekozen?


1 apr, 20:47

Vanochtend, 1 april, geen grap, Rassers advocaten gebeld welke het curatorschap ondersteunen, door de rechtbank aangewezen functie
Men gaat allereerst de totale gang van zaken tegen het licht houden en daarbij zullen de kopers welke nog niets geleverd gekregen hebben tevens bekend worden.
Daarvan overweegt men een lijst te gaan samenstellen en verwacht men de betrokkene binnen 5 á 10 dagen te emailen over vervolgstappen.
Er bestaat de kans dat als leveranciers een schikking treffen met de curatoren dat er toch nog enige tegemoetkoming richting gedupeerde klanten mogelijk is. Dus houdt je email in de gaten, als je over twee weken nog geen bericht hebt zal er waarschijnlijk de optie bestaan middels een formulier welke dan beschikbaar is op de website van de curatoren. Daarbij is het dan bijvoegen van uw bankafschrift van gedane betaling aan Bax-shop voldoende (geen facturen etc etc meesturen) om uzelf als gedupeerde schuldeiser te melden. Succes eenieder!


1 apr, 16:43

Probleem bij BAX is het management zelf. Dit heeft niets alleen maar met de Corona ellende te maken of een brand zoals werd vermeld. Dat ze nu failliet zijn komt door een structureel intern probleem wat al veel langer als actieve stoorzender aanwezig was.
Hoe er met personeel werd omgegaan is gewoon treurig en als je alleen maar in cijfertjes denkt, geen doordachte customer service afdeling hebt en geen duidelijke visie, dan houdt het op een gegeven moment op.
De reden waarom het bij onze Duitse vrienden wel lukt is omdat ze de klant en service op 1 zetten en goed zijn voor hun personeel met veel echt gespecialiseerde werknemers die goed betaald krijgen voor hun passie. Hier ligt de win win.
Met de juiste kwaliteit komt de kwantiteit en niet andersom.



1 apr, 13:40

Heb alleen maar prima ervaring en ook de kundige adviezen. Jammer, ik hoop dat je terug komt.


1 apr, 12:15

I bought a DJ equipment in back order in october 2024, every week I called and there were only promises that it will be delivered soon. Now this, they file for bankruptcy and steal my money. I cannot afford to lose this for the sake of a large corporation's wrongdoings. They are destroying my career, my business, and my wallet. Shame on them.


1 apr, 10:59

Koptelefoon retour gestuurd en mail gekregen dat de vervolgactie geld terug is.
Kan ik nu wel naar fluiten dus?


1 apr, 10:13

Hallo, ik heb een Roland drumstel gekocht b stock 4068 euro, moest wat aan gerepareerd worden. Door mis communicatie intern en onduidelijkheid bezorgd en onverwachts opgehaald. Voor mij volstrekt onduidelijk wat de status is van de reparatie. Ik hoop voor alle gedupeerden dat er een goede oplossing komt, ook voor het personeel.


1 apr, 08:44

Het is failliet verklaard gisteren, zie insolventie register, weg onze centen helaas. Schuldeisers volgorde is standaard allereerst Belastingdienst, Banken, Leveranciers, Personeel, klanten, dus de laatste het nakijken... als er daar nog geld voor was geen reden voor faillissement uiteraard.
https://insolventies.rechtspraak.nl/#!/details/02.zwb.25.87.F.1306.1.25


31 mrt, 23:39

23 december de Fret-King Country Squire Semitone Deluxe gitaar gekocht, direct betaald. "Bestel nu en ontvang binnen circa vijf weken", oké mooie aanbieding want geen €899 maar slechts €689 dus kan wel wat geduld opbrengen dacht ik. Maar helaas, na weken bericht dat het week 18 wordt, waarna bericht dat het week 24 wordt, wel .. dat hebben we niet mogen halen, zij mijn geld wel! Fijn als je een laag betaalde baan in de zorg hebt en men zó voor jou zorgt.


31 mrt, 22:51

Tja half februari een pickupnaald gekocht van 130euro. Als de kennis en afgrond in zicht is moet je ook bereid zijn het spel eerlijk te spelen.
Zeker naar je klanten toe.

Mijn belastingen waren al betaald.


31 mrt, 21:42

Jammer dat Bax hier nu onder leid want het was de favoriete winkel van veel muziekinstrumenten. Ik hoop dat ze terug komen want ik heb veel vrienden die hier kwamen.


31 mrt, 19:59

Hier preciez hetzelfde donderdag besteld voor bijna 800 zou zaterdag geleverd worden. En ineens niks... graag de spullen leveren of geld terug. Spullen waren op voorraad dus uitleveren aub


31 mrt, 18:45

Het vertrouwen is dusdanig beschadigd dat men hier nog zelden iets zal besteden (waaronder ondergetekende) Het zal dit bedrijf uiteindelijk hetzelfde vergaan als recentelijk Keymusic. Dus een doorstart met geldschieters lijkt mij niet echt verstandig. Een bedrijf als Thomann (Duits) in hetzelfde segment is vele malen beter, zowel in de uitstekende service, bezorging en je kunt er echt alles krijgen op muziek gebied. Sowieso heeft die laatste een veel langere geschiedenis. En je online bestelling voor Nederland is er binnen 2-3 dagen. Heb er zelf erg goede ervaringen mee.


31 mrt, 18:14

Ik 1200€!!!!


31 mrt, 17:36

laten we eerst afwachten dat er door start komt .ik heb ook al dit probleem gehad met ander bedrijf .daarom heb ik nu als met een credit kaart gedaan .omdat er levering garantie bij is .tja veel bedrijven die in de corona tijd een regeling voor het bedrijf hebben genomen kommen nu in problemen. en ja het is triest dat je zuur verdienden geld kwijt ben als fout gaat . ik vind dat de klant voor moeten gaan en niet de belasting dienst of de bank .we moeten naar systeem
bij levering wordt je geld naar twee dag gelijk overzet naar het bedrijf .we moet ook 14 daggen wachten als geld terug storten als retour gaat of geannuleerd . het is zeker geen slecht bedrijf .en ja het ook wel eens fout .ik hoop op een door start


31 mrt, 15:31

Ik kreeg ooit melding dat ik een beamer van €1300 had gekocht.....
Bleek gehackte info te zijn waarmee ze de bestelling deden. Ik kwam er op tijd achter, blokkeerde de betaling, schakelde de politie in en belde met Bax zodra ze open waren.

De reactie was Pffffff dan moet ik die helemaal zoeken tussen alle bestellingen, dat ga ik niet doen.
Ik wees ze er nog op dat er 100% zeker niet betaald ging worden...Tja dat is dan jammer .

Tja zo raak je je centjes wel kwijt...


31 mrt, 12:19

Deze week wordt/zou onze versterker ten waarde van 457,80!!!! worden bezorgd!!! We hebben deze 14 maart besteld!! Zielig verhaal dat je je hele bedrijf ziet afglijden naar de afgrond ... maar niets over mensen die bestellingen voor die tijd hebben besteld maar nu hoog waarschijnlijk kunnen fluiten naar hun spullen of geld terug kunnen krijgen.. zijn miljoenen is voor mij mijn 500 euro die ik nu naar lang sparen zie vervliegen !!! Alleen ik kan er niets aan doen !! Bax kon er wel wat aan doen maar altijd te laat of andere excuses !!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!