Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
Action
Action heeft een vernieuwde verpakkingslijn geïntroduceerd voor het eigen merk tuinassortiment genaamd Ferm. De restyling is onderdeel van een bredere duurzaamheidsaanpak van het bedrijf. Zo zijn de nieuwe verpakkingen volledig uitgevoerd in FSC-gecertificeerd karton en vervangen ze de eerdere fullcolor-varianten. Tegelijk zijn ook de producten zelf aangepakt: waar mogelijk is gebruikgemaakt van gerecyclede materialen. Het tuinassortiment van Ferm wordt exclusief via Action verkocht in 12 landen.
Aldi
Aldi verwijdert als eerste supermarkt in het Verenigd Koninkrijk de beschermende plastic en aluminiumfolie om de kurk van zijn huismerk-wijnen. Het besluit volgt op een succesvolle proef in de winkels die in maart 2024 van start ging. De supermarktketen voert de aanpassing in het Verenigd Koninkrijk tegen het einde van dit jaar door op alle 46 huismerkwijnen met een kurk. Volgens Aldi levert de wijziging een...
Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
Action
Action heeft een vernieuwde verpakkingslijn geïntroduceerd voor het eigen merk tuinassortiment genaamd Ferm. De restyling is onderdeel van een bredere duurzaamheidsaanpak van het bedrijf. Zo zijn de nieuwe verpakkingen volledig uitgevoerd in FSC-gecertificeerd karton en vervangen ze de eerdere fullcolor-varianten. Tegelijk zijn ook de producten zelf aangepakt: waar mogelijk is gebruikgemaakt van gerecyclede materialen. Het tuinassortiment van Ferm wordt exclusief via Action verkocht in 12 landen.
Aldi
Aldi verwijdert als eerste supermarkt in het Verenigd Koninkrijk de beschermende plastic en aluminiumfolie om de kurk van zijn huismerk-wijnen. Het besluit volgt op een succesvolle proef in de winkels die in maart 2024 van start ging. De supermarktketen voert de aanpassing in het Verenigd Koninkrijk tegen het einde van dit jaar door op alle 46 huismerkwijnen met een kurk. Volgens Aldi levert de wijziging een jaarlijkse besparing op van ongeveer 38 ton aan overbodig verpakkingsmateriaal.
Tesco
Ook Tesco zet in op een duurzamere wijnverpakking en heeft de hoeveelheid glas in zijn wijnflessen inmiddels met meer dan 300 ton verminderd. De Britse supermarktketen werkte samen met leveranciers en de organisatie Sustainable Wine Roundtable (SWR) aan de ontwikkeling van lichtere flessen. De stap komt voort uit onderzoek van SWR, waaruit blijkt dat de helft van de co2-voetafdruk van wijn te wijten is aan de glazen fles. Binnen het zogenoemde Bottle Weight Accord streeft SWR ernaar om het gemiddelde flesgewicht in de sector te verlagen naar 420 gram per fles in 2026, tegenover het huidige gemiddelde van 550 gram. Tesco ligt voor op die doelstelling en heeft het gemiddelde flesgewicht in het wijnassortiment al teruggebracht tot 410 gram. Om de milieu-impact te verkleinen wil het bedrijf dit jaar nog eens 3.000 ton glas besparen, zowel bij stille als mousserende wijnen.
Douglas
De Douglas Group zet met de uitrol van zogenoemde Green Lease-overeenkomsten in op een duurzamer gebruik en beheer van zijn winkelpanden. Samen met vastgoedeigenaren als ECE Group en Klépierre zijn inmiddels afspraken gemaakt voor zo’n 170 winkels van Douglas en dochtermerk Nocibé, wat neerkomt op bijna 10 procent van alle winkels onder eigen beheer. In de contracten spreken de retailer en verhuurder onder meer af om samen te werken aan energiebesparing, co2-reductie en het inzetten van groene energie. De focus ligt op het gebruik van LED-verlichting, zuinige klimaatsystemen en het overstappen naar hernieuwbare energiebronnen. Op dit moment gebruikt Douglas al groene stroom in de helft van de landen waar het actief is. Verdere uitbreiding volgt. Ook wil het bedrijf dat tegen het eind van het boekjaar 2024/2025 het merendeel van zijn winkels en kantoren is uitgerust met slimme meters voor beter energiebeheer.
Gamma
Met het initiatief “Beter Klussen” wil Gamma doe-het-zelvers helpen om te klussen zonder verspilling. Klanten krijgen tips over welke artikelen minder schadelijk zijn voor het milieu en hoe ze tijdens het klussen onnodig en schadelijk afval kunnen voorkomen. Ook stimuleert de bouwmarkt maatregelen tegen energie- en waterverspilling, zoals tochtstrips, LED-lampen, waterbesparende kranen, micro-dripsystemen en woningisolatie. Gamma biedt hierover klusvideo’s aan en er is in elk filiaal een adviseur aanwezig om isolatievragen te beantwoorden. Het bedrijf is zelf ook bezig het assortiment en de bedrijfsvoering te verduurzamen. De doe-het-zelfketen biedt inmiddels circa 3.000 duurzamere producten aan en breidt dit aantal de komende jaren uit. Verder is al het tuinhout FSC/PEFC-gecertificeerd en streeft het bedrijf ernaar dat in 2028 de helft van het verfassortiment is verduurzaamd.
RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event. De tweede editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.