Christina van Spaendonck over haar vertrek bij Van Lier: 'Het is beter dat we verschillende paden opgaan'

Christina van Spaendonck over haar vertrek bij Van Lier: 'Het is beter dat we verschillende paden opgaan'

Ze leidde de digitale transformatie bij schoenenmerk Van Lier en was sinds 2023 ceo: Christina van Spaendonck. Deze maand vertrok ze. Waarom?


Als afgestudeerd econometriste kwam ze in 2020 binnen bij Van Lier, het schoenenmerk dat in 1815 is opgericht. Ze stortte zich op digitalisering. Met succes. De webshop is inmiddels goed voor meer dan de helft van de omzet.


Per 1 januari 2023 werd Van Spaendonck ceo. Ze was toen 26. Als topvrouw kende ze een lastige periode, waarover ze eind vorig jaar openhartig vertelde. Sinds 1 april is ze geen ceo meer. Haar vader, sinds 1991 eigenaar, neemt het stokje over.

Waarom ben je gestopt als ceo?

“Ik heb de afgelopen 4 jaar enorm hard gewerkt aan de digitale transformatie van Van Lier. Op een gegeven moment merkten we dat we op een verschillende manier naar de strategie keken. De focus lag in het bedrijf enorm op omnichannel – waar ik voor een deel in geloof. Maar ik ben...

Ze leidde de digitale transformatie bij schoenenmerk Van Lier en was sinds 2023 ceo: Christina van Spaendonck. Deze maand vertrok ze. Waarom?


Als afgestudeerd econometriste kwam ze in 2020 binnen bij Van Lier, het schoenenmerk dat in 1815 is opgericht. Ze stortte zich op digitalisering. Met succes. De webshop is inmiddels goed voor meer dan de helft van de omzet.


Per 1 januari 2023 werd Van Spaendonck ceo. Ze was toen 26. Als topvrouw kende ze een lastige periode, waarover ze eind vorig jaar openhartig vertelde. Sinds 1 april is ze geen ceo meer. Haar vader, sinds 1991 eigenaar, neemt het stokje over.

Waarom ben je gestopt als ceo?

“Ik heb de afgelopen 4 jaar enorm hard gewerkt aan de digitale transformatie van Van Lier. Op een gegeven moment merkten we dat we op een verschillende manier naar de strategie keken. De focus lag in het bedrijf enorm op omnichannel – waar ik voor een deel in geloof. Maar ik ben iemand die voor full digital wil gaan.


Dan is de afweging: welke route kiezen we, hoe gaan we verder? We hebben besloten dat het beter is dat we verschillende paden opgaan. Ik denk dat het voor mij na 4 jaar Van Lier ook goed is om een ander pad te ontdekken. En niet al te lange tijd bij hetzelfde bedrijf te blijven.


De e-commerce-omgeving, met een nieuwe webshop, staat nu zoals het moet staan. De leercurve stopt voor mij daar – de grote reden dat ik zeg: ik ga kijken naar een nieuwe uitdaging. Het is positief voor mij en mijn vader. Deze stap biedt ruimte voor ons beiden om nieuwe paden te verkennen, terwijl we de band die we delen verder kunnen versterken.”  


Jij ziet voor Van Lier vooral een digitale toekomst in plaats van een combinatie met winkels?

“Het fysieke winkelverhaal blijft een gesprekspunt. Dat is voor veel bedrijven zo. Bepaalde bedrijven groeien wel, andere niet. Het is voor Van Lier om te bekijken hoe dit het beste past. Maar mijn focus lag vooral op de digitale transformatie, op het e-commercegedeelte van het bedrijf.”

 

Je bent per 1 april gestopt, maar je stond 2 dagen later nog wel als ceo op de Webwinkel Vakdagen. Hoe zit dat?

“Ik kwam daar om over e-commerce te spreken. Dat verhaal verdiende de aandacht, het moest niet over mij en Van Lier gaan. Van Lier an sich heeft prachtige stappen mogen maken en ik wilde daar niks aan af doen. ‘Mijn nieuws’ zou tot veel vragen leiden, terwijl we er trots op zijn hoe Van Lier er nu bijstaat.”


Al met al, hoe kijk je terug op de afgelopen jaren?

“Ik heb veel harde lessen geleerd en veel mensen ontmoet. Op alle vlakken waarvan ik dacht dat ik nog geen kennis had na mijn studie econometrie heb ik nu het gevoel dat ik meer well rounded de wereld in ga. Met mijn ervaring als manager en een verantwoordelijkheid voor P&L – ik ben daar super dankbaar voor.


Ik denk dat het goed is om nu ook van grote bedrijven te leren. Van Lier is een familiebedrijf – uniek, en allemaal wat persoonlijker. Ik wil graag op een andere manier mezelf ontplooien.”


Weet je al wat je nieuwe uitdaging wordt?

“Nee. Ik kijk wat op me afkomt. Ik ben open de baan van ceo ingegaan en heb die rol op mijn eigen manier ingevuld. Met wat ik heb geleerd, ga ik nu kijken waar ik waarde kan toevoegen. Ik zie veel kansen en ik wil ontdekken wat bij me past.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!