Consumentenbond: '20 dubieuze dropshippers ontmaskerd'

Consumentenbond: '20 dubieuze dropshippers ontmaskerd'

De webshops, waaronder vanhalenmode.nl en loisamsterdam.com, werden onder de loep genomen omdat er veel klachten over binnenkomen bij zowel de Consumentenbond als beoordelingswebsite Trustpilot.com.

De Consumentenbond heeft 20 dropshipwebshops ontmaskerd die consumenten op grote schaal zouden misleiden. De bevindingen zijn gedeeld met de waakhond Autoriteit Consument & Markt.

De webshops, waaronder vanhalenmode.nl, loisamsterdam.com en gezonde-schoenen.nl, werden onder de loep genomen omdat er veel klachten over binnenkomen bij zowel de Consumentenbond als beoordelingswebsite Trustpilot.com. Consumenten melden vooral problemen met slechte productkwaliteit, lange levertijden en hoge retourkosten.

Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, gaat het hier niet om goedbedoelende hobbybedrijven die niet op de hoogte zijn van de regelgeving. “We ontdekten dat ze enorme budgetten besteden aan adverteren via social media. Dit zijn professionals die met slinkse trucs consumenten misleiden en de wettelijke regels omzeilen. Dropshopping is niet verboden, maar het gedrag van de onderzochte webshops wel.”

Levering vanuit China
Dropshipping is een verdienmodel waarbij producten zonder eigen voorraad worden verkocht. Klanten bestellen bij een Nederlandse ogende webshop, maar krijgen hun product vaak pas na weken rechtstreeks uit – meestal China – geleverd. In werkelijkheid opereert de helft van de onderzochte sites vanuit onder andere Hongkong, Dubai en het Verenigd Koninkrijk. De levering vanuit China wordt nergens op de websites duidelijk vermeld, terwijl slogans als ‘vandaag besteld = vandaag verstuurd’ juist een snelle levering suggereren.

Bovendien zou geen van de onderzochte webshops een Nederlands retouradres hebben, terwijl dat wel wettelijk verplicht is voor Nederlandse dropshipsites. Daarnaast blijken de shops gebruik te maken van nepreviews, fictieve kortingen en hebben ze een ondermaatse klantenservice.

Recordaantal klachten
De Consumentenbond heeft zijn bevindingen gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt (ACM), met wie de Consumentenbond samen optrekt in de aanpak van dropshippers. De ACM kreeg vorig jaar een recordaantal klachten van consumenten en bedrijven, vooral over dropshippers. Het totaal aantal klachten liep op tot bijna 84.000, bijna 10 procent meer dan in het jaar ervoor.

De waakhond waarschuwt regelmatig voor dropshippers. Eind vorig jaar ging het om webwinkels als Berkenbosch Mode en Ortho-relief. Ook het aantal juridische hulpvragen over dropshipping is fors gestegen: volgens de Jurdische Barometer 2024 van Stichting Achmea Rechtsbijstand is dit aantal ruim verviervoudigd.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!