'Hoger jeugdloon kost supermarkten jaarlijks 228 miljoen euro'

'Hoger jeugdloon kost supermarkten jaarlijks 228 miljoen euro'

De voorgenomen verhoging van het minimumjeugdloon kost de supermarktsector op jaarbasis zo'n 228 miljoen euro. Dat heeft financieel retailspecialist Marshoek becijferd.

Het kabinet is van plan om het minimumloon vanaf 1 januari 2027 te verhogen. De lonen van jongeren van 16 tot en met 20 jaar stijgen met gemiddeld 20 procent.

Volgens een analyse van Marshoek bij 300 franchisesupermarkten leidt dat ertoe dat de loonkosten gemiddeld met 4,3 procent toenemen. De middelgrote supers merken er met een stijging van 4,6 procent het meest van, voor kleine supermarkten is het effect het geringst (+3,9 procent).

Om de extra kosten op te vangen, hebben supermarkten 2 keuzes: de prijzen verhogen of kosten besparen. Als ze ervoor kiezen om de volledige kostenstijging te compenseren via prijsverhogingen zouden boodschappen 1,6 procent duurder worden, zegt Marshoek.

Vorige maand waarschuwden diverse organisaties, waaronder het CBL en INretail, al voor de gevolgen van de verhoging van het minimumjeugdloon.

Reacties 1


Chris Van Wesemael 1 mei, 12:22

Vanuit België bekeken: positieve zaak. Want zo zal het prijsverschil tussen onze landen iets kleiner worden en 1) zal er minder grensshopping plaatsvinden en 2) zullen de Nederlandse supermarkten die deels hun prijzen kunnen berekenen op basis van een lagere loonkost, in België minder in het voordeel zijn. Ik kan me inbeelden dat Colruyt, Carrefour en anderen hier héél blij mee zijn.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!