Sustainable Retail: Plantaardige fashion voor watercultuur en een circulaire handdoek

Sustainable Retail: Plantaardige fashion voor watercultuur en een circulaire handdoek

Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.

Zeeman

Zeeman verkoopt sinds kort de hamamdoek. Een handdoek, maar dan compleet circulair, gemaakt van versleten denim werkkleding van Zeeman-personeel. Het is het eerste product dat voortkomt uit het project 'Van Afval tot Zeeman' waarmee de discounter wil bijdragen aan een kleinere voetafdruk en daarmee dus groener wil worden. "We hopen hiermee andere bedrijven in de sector te inspireren dat het anders kan - en moet. En daarmee de transitie naar een circulaire economie te versnellen."

Puma

Van elke 10 producten moeten er 9 gemaakt worden vanuit gerecyclede of gecertificeerde materialen. Zo luidde de doelstelling van Puma voor het jaar 2024. Die doelstelling is nu behaald. Het is volgens de fashionretailer een belangrijke stap richting de doelstellingen van 2030. Als onderdeel van die doelstelling heeft het bedrijf nu ook grote zonnepanelen neergezet bij het Duitse hoofdkantoor en...

Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.

Zeeman

Zeeman verkoopt sinds kort de hamamdoek. Een handdoek, maar dan compleet circulair, gemaakt van versleten denim werkkleding van Zeeman-personeel. Het is het eerste product dat voortkomt uit het project 'Van Afval tot Zeeman' waarmee de discounter wil bijdragen aan een kleinere voetafdruk en daarmee dus groener wil worden. "We hopen hiermee andere bedrijven in de sector te inspireren dat het anders kan - en moet. En daarmee de transitie naar een circulaire economie te versnellen."

Puma

Van elke 10 producten moeten er 9 gemaakt worden vanuit gerecyclede of gecertificeerde materialen. Zo luidde de doelstelling van Puma voor het jaar 2024. Die doelstelling is nu behaald. Het is volgens de fashionretailer een belangrijke stap richting de doelstellingen van 2030. Als onderdeel van die doelstelling heeft het bedrijf nu ook grote zonnepanelen neergezet bij het Duitse hoofdkantoor en distributiecentrum.

Josh V

Josh V heeft afgelopen jaar 89 procent van het gebruikte katoen verduurzaamd. Daarmee is de Nederlandse retailer goed op weg richting de doelstelling van 2026 als al het gebruikte katoen moet zijn verduurzaamd. "Duurzaamheid is geen trend - het is een belofte", zegt ceo Josh Veldhuizen. Voor de komende 5 jaar blijven er nog genoeg duurzame trajecten over, schetst het fashionmerk: De focus ligt op 3 pijlers: het verduurzamen van materialen en verpakkingen, het vergroten van ketentransparantie en het merk is bezig met het ontwikkelen van circulaire modellen. To be continued.

Tom Tailor

Tom Tailor gaat zich meer focussen op reparatie, om zo kleding een langer leven te geven. Door een samenwerking met Mended hoopt het bedrijf bij te dragen aan de circulaire economie. De klanten van Tom Tailor kunnen de items die moeten worden opgelapt naar het Mended-kledingreparatiecentrum in Noordrijn-Westfalen sturen met de belofte dat het binnen 10 dagen terug is.

Under Armour

Modemerk Under Armour brengt mode en aarde dichter bij elkaar. In de nieuwe collectie zijn alleen plantaardige materialen gebruikt. Het is zo ontworpen dat het geen schadelijke stoffen of microplastics in het milieu achterlaat. De lijn is bedoeld voor sportkleren en onder andere verkrijgbaar als skatekleding en voor de koudwatersurfcultuur.

 

RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event. De tweede editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!