‘Boodschappen in Nederland niet duurder dan in buurlanden’

‘Boodschappen in Nederland niet duurder dan in buurlanden’

De onderzoekers stellen ook dat de boodschappen, die wel degelijk duurder worden, niet leiden tot hogere winstmarges bij de supermarkten.

De gemiddelde consumentenprijzen in de Nederlandse supermarkt zijn niet duurder dan in buurlanden België en Duitsland. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door EFMI Business School.

De consumentenprijzen voor voeding en non-alcoholische dranken in Nederland liggen in 2023 gemiddeld lager dan in België (-4,5 procent) en Duitsland (-3,7 procent). Voor alcoholische dranken zijn er wel grote verschillen. De Nederlandse producten zijn gemiddeld 17,1 procent duurder, maar wel 13,3 procent goedkoper dan in België.

Het kan volgens de onderzoekers wel lonen om specifieke (merk)producten over de grens te kopen. “Dat kan andersom echter ook, huismerken en producten binnen de Schijf van Vijf zijn gemiddeld goedkoper in Nederland.”

Btw en winstmarges
De onderzoekers benadrukken dat de boodschappenprijzen over het algemeen wel fors gestegen zijn, maar dat dit in de omliggende landen ook zo is. Dat de Nederlandse producten soms duurder zijn, komt ook voor een groot deel door de btw-tarieven. Die zijn 2,4 procent hoger dan België en 1,8 procent hoger dan Duitsland. Voor accijnzen geldt eenzelfde tendens.

De onderzoekers stellen ook dat de duurdere boodschappen niet leiden tot hogere winstmarges. Uit onderzoek van EFMI blijkt dat de gemiddelde (ongewogen) brutomarge van een supermarktfiliaalbedrijf 27,4 procent bedraagt. Daarvan gaat 26,4 procent op aan bedrijfskosten. Wat resteert, is een bedrijfsresultaat (ebit) van slechts 1 procent met een nettowinst van 0,7 procent. Ook Duitse en Belgische supermarkten hebben te maken met een structurele daling van winstgevendheid, hoewel die volgens de onderzoekers iets meer marge overhouden.

Het onderzoek is een reactie op de aangenomen motie in de Tweede Kamer die de onafhankelijke toezichthouder de middelen geeft om ‘de prijzen van boodschappen te controleren, reguleren en waar nodig te blokkeren.’ Voor de vergelijking tussen de buurlanden is gebruik gemaakt van de prijsdata van Eurostat, het statistiekbureau van de EU.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!