Heineken eist via de rechter schapruimte terug bij Jumbo

Heineken eist via de rechter schapruimte terug bij Jumbo

Heineken eist in een kort geding zijn plek terug in de schappen van Jumbo, meldt het AD. De supermarktketen verwijt de bierbrouwer op zijn beurt te hoge prijzen, vooral in vergelijking met andere Europese landen.

Jumbo is sinds kort aangesloten bij de internationale inkooporganisatie Everest, die namens meerdere ketens onderhandelt. Jumbo kwam er zo achter dat andere Europese supermarkten minder voor Heineken-bier hoeven neer te tellen. Volgens advocaat Jeroen Bedaux van Jumbo hoeft ook online supermarkt Picnic minder voor het bier te betalen dan Jumbo.

Deze week onderhandelden beide partijen nog met elkaar, maar een akkoord leverde dat niet op. Daarom zagen ze elkaar donderdag in de rechtbank in Den Bosch.

Heineken stelt dat prijsverschillen logisch zijn vanwege lokale kostenverschillen, zoals lonen, grondstoffen en regelgeving. Ook zouden ketens als Picnic minder promotiekosten veroorzaken omdat ze geen winkels hebben. Volgens het concern zijn de verschillen bovendien lang niet zo groot als Jumbo beweert.

Heineken wijst op de langdurige, stilzwijgende samenwerking met Jumbo en stelt dat die niet eenzijdig beëindigd kan worden. Jumbo vindt echter dat Heineken zich op de verkeerde partij richt: als het biermerk weer volledig in de schappen wil, moet het tot een akkoord komen met inkooporganisatie Everest. Die was wel bij de onderhandelingen betrokken, maar mocht zich in de rechtszaal niet uitspreken omdat Heineken Everest niet officieel had gedagvaard.

De rechter doet op 22 mei uitspraak.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!