Anne&Max is allang geen doorsnee koffieketen meer. Terwijl de teller op 31 vestigingen staat, werkt het horecamerk achter de schermen hard aan een franchiseformule voor eigen hotels en ook de stap naar Duitsland is heel dichtbij. 7 vragen aan oprichter Wobbe van Zoelen over meebewegen met groei, relevant blijven en dromen die uitkomen.
Hoe gaat het met Anne&Max?
“Het is altijd lastig wat je dan moet antwoorden, want mensen zeggen toch meestal: goed. Maar we staan er echt goed voor. We groeien gestaag door en zijn volop bezig om de zaken aan te passen aan deze tijd. Dat doen we niet alleen met verbouwingen, maar ook op de achtergrond: met een up-to-date menukaart, muziek, en systemen die we steeds slimmer maken. We zetten bijvoorbeeld AI in om roosters en calculaties te maken, of om met 1 druk op de knop alle data aan de achterkant zichtbaar te maken om te zien hoe we ervoor staan.”
Wat verandert er als je groter wordt, en wat nooit?
“De hele organisatie verandert, net als de uitdagingen waarmee we te maken krijgen. Maar wat nooit verandert, is dat we elke dag bezig moeten zijn met gastvrijheid,...
Anne&Max is allang geen doorsnee koffieketen meer. Terwijl de teller op 31 vestigingen staat, werkt het horecamerk achter de schermen hard aan een franchiseformule voor eigen hotels en ook de stap naar Duitsland is heel dichtbij. 7 vragen aan oprichter Wobbe van Zoelen over meebewegen met groei, relevant blijven en dromen die uitkomen.
Hoe gaat het met Anne&Max?
“Het is altijd lastig wat je dan moet antwoorden, want mensen zeggen toch meestal: goed. Maar we staan er echt goed voor. We groeien gestaag door en zijn volop bezig om de zaken aan te passen aan deze tijd. Dat doen we niet alleen met verbouwingen, maar ook op de achtergrond: met een up-to-date menukaart, muziek, en systemen die we steeds slimmer maken. We zetten bijvoorbeeld AI in om roosters en calculaties te maken, of om met 1 druk op de knop alle data aan de achterkant zichtbaar te maken om te zien hoe we ervoor staan.”
Wat verandert er als je groter wordt, en wat nooit?
“De hele organisatie verandert, net als de uitdagingen waarmee we te maken krijgen. Maar wat nooit verandert, is dat we elke dag bezig moeten zijn met gastvrijheid, de lekkerste menukaart, de juiste muziek, de vrolijkste bediening. Dat blijft altijd de kern. Wel verandert de manier waarop je dat organiseert. Als klein bedrijf heb je directe invloed op alles wat er gebeurt en kun je snel schakelen. Word je groter, dan moet je andere manieren vinden om mensen mee te krijgen en duidelijke opdrachten geven om te zorgen dat dingen goed landen bij de vestigingen. Dat is een heel ander spel.”
Jullie waren er vroeg bij met biologisch, gezond en lokaal eten. Hoe blijf je relevant nu dat aanbod breder lijkt te worden?
“Daar ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens. De horeca heeft over het algemeen nog heel weinig biologische producten. Wij zijn voor 95 procent biologisch, en daarmee de enige keten in Nederland die dat is. Ik zou het geweldig vinden als meer horecazaken biologisch op de kaart zetten, want het zijn prachtige lokale producten, direct afkomstig van de boer, en onbespoten. Producten die je volgens mij graag je gasten wilt voorschotelen.
Hoe we relevant blijven? Door aan te voelen wat de tijd vraagt. Ja, we verkopen koffie en broodjes, maar we zijn ook een plek waar mensen samenkomen. Je komt bij ons om af te spreken, te werken, je huiswerk te maken of verliefd te worden. Dus die plek moet relevant zijn, met de sfeer, muziek en menukaart van nu.”
Franchisenemers spelen een belangrijke rol. Wat maakt iemand een goede ‘waard van de herberg’?
“Iemand die met hart en ziel op de vloer staat. Iemand die de stad begrijpt, zijn gasten kent, en die het lokale karakter aan zijn vestiging weet mee te geven. En het allerbelangrijkste: iemand die een supergoede manager is voor zijn team. Zonder team ben je nergens. Je moet aanvoelen hoe het met je medewerkers gaat, of ze vrolijk zijn, of ze het naar hun zin hebben. Dat is cruciaal.”
Hoe staat het met de uitrol van jullie hotelconcept?
“We hebben vorig jaar ons eerste Anne&Max-hotel geopend in Utrecht. We hebben toen gezegd: we gaan het concept eerst verder ontwikkelen binnen dit hotel. We zijn nu druk bezig met het schrijven van alle handboeken over hoe je een Anne&Max-hotel runt. Ik verwacht dat we over een half jaar de franchiseformule klaar hebben, zodat we er de boer mee op kunnen.”
Waar droom je van?
“In oktober openen we een vestiging in Maastricht. Een prachtige stad, on-Nederlands bijna. En ons hotelconcept is ook een droom die uitkomt. Daarnaast werken we al een tijdje aan de uitrol in Duitsland. Dat zou echt een volgende mijlpaal zijn.”
Hoe concreet zijn de plannen voor Duitsland?
“We waren er al heel dichtbij. Maar zoals het soms gaat in ondernemerschap: soms lukt het nét niet. Alles staat in principe klaar, we hebben ook al locaties op het oog, we zoeken alleen nog de juiste franchisenemer. En de eerste is altijd het spannendst – voor ons, én voor diegene zelf. In Nederland was dat net zo. Als het lukt om nu iemand te vinden, verwacht ik dat we begin volgend jaar onze eerste vestiging in Duitsland openen. En daarna? Dan kan het ineens snel gaan. Maar zoals ik altijd zeg: alles begint met 1.”