In deze vernieuwde McDonald's kunnen 1.000 klanten per uur terecht voor hun Big Mac

In deze vernieuwde McDonald's kunnen 1.000 klanten per uur terecht voor hun Big Mac

Van een 'experiment in non-design' naar een 'emotioneel aantrekkelijker' restaurant: McDonald's heeft een restaurant in Hongkong vernieuwd en uitgebreid. De fastfoodketen viert dit jaar zijn 50-jarige aanwezigheid in de metropool, inmiddels 1 van de belangrijkste steden in Azië voor de Amerikaanse speler.


Het is bijna het drukste McDonald's-restaurant ter wereld: de vestiging in Admiralty Centre-mall in Hongkong. De nummer 1? Het restaurant bij het Londense metrostation Liverpool Street. Slechts een kwestie van tijd, als het aan Hisham Sidky ligt. "We zijn met die locatie aan het concurreren om op de 1e plek te komen", zei de verantwoordelijke voor internationale groei onlangs tegen South China Morning Post. "Is het niet deze maand, dan wel volgende maand."


Hongkong is een belangrijke stad voor de fastfoodketen. McDonald's is er 50 jaar actief en 4 van de 5 drukste locaties ter wereld bevinden zich in de metropool. 

Van een 'experiment in non-design' naar een 'emotioneel aantrekkelijker' restaurant: McDonald's heeft een restaurant in Hongkong vernieuwd en uitgebreid. De fastfoodketen viert dit jaar zijn 50-jarige aanwezigheid in de metropool, inmiddels 1 van de belangrijkste steden in Azië voor de Amerikaanse speler.


Het is bijna het drukste McDonald's-restaurant ter wereld: de vestiging in Admiralty Centre-mall in Hongkong. De nummer 1? Het restaurant bij het Londense metrostation Liverpool Street. Slechts een kwestie van tijd, als het aan Hisham Sidky ligt. "We zijn met die locatie aan het concurreren om op de 1e plek te komen", zei de verantwoordelijke voor internationale groei onlangs tegen South China Morning Post. "Is het niet deze maand, dan wel volgende maand."


Hongkong is een belangrijke stad voor de fastfoodketen. McDonald's is er 50 jaar actief en 4 van de 5 drukste locaties ter wereld bevinden zich in de metropool. 

Tekst loopt door onder de afbeelding

mcdonald's hongkong6


McDonald's opent er dit jaar in elk geval nog 5 of 6 locaties, naast de huidige 260 die de stad al heeft. Met 3.5 restaurants per 100.000 inwoners is de stad op het gebied van marktdichtheid 1 van de belangrijkste in Azië voor het concern, zegt ceo Randy Lai van McDonald's Hongkong.

Het design van de vestigingen is een belangrijk onderdeel om aan de groeiende klantvraag te voldoen, benadrukt ze. "We serveren niet gewoon eten. We bieden klanten een holistische dineerervaring. Het storedesign helpt ons de business binnen te halen." 

Tekst loopt door onder de afbeelding
mcdonald's hongkong2

Wie bij een holistische dineerervaring niet direct aan frietjes en hamburgers denkt: de locatie in Admiralty Centre is de enige in Hongkong die gerechten serveert die ook bij Macs in bijvoorbeeld Frankrijk en Nieuw-Zeeland op het menu staan. Denk: donuts en chocolade churros. Daarnaast is dit de 1e locatie in Hongkong die is uitgerust met verwarmde foodlockers, vanwaaruit medewerkers van bezorgplatforms bestellingen kunnen afhalen en warm afleveren. 

Tekst loopt door onder de afbeelding

mcdonald's hongkong7

'Sneller en emotioneel aantrekkelijker'

Het McDonald's-restaurant in het Admiralty Centre-mall heropende in mei zijn deuren na een renovatie van 3 weken. De locatie werd in 2015 ook in een nieuw jasje gestoken. Dat redesign werd destijds aangekondigd als een 'experiment in non-design'. "Een warmere, rustigere McDonald's", zei creatief directeur Mark Landini van het Australische ontwerpbureau Landini Associates er toen over tegen Dezeen

10 jaar later liggen de kaarten anders. Landini: "De locatie omarmt opkomende technologieën om een sneller, emotioneel aantrekkelijker restaurant te zijn." Zo staat er in het midden een 22 meter lang, interactief LED-screen waarop animaties en karakters uit McDonalds-Land worden getoond. Spiegels aan het plafond reflecteren de beelden van de zogenoemde Mood Engine. 

Tekst loopt door onder de afbeelding

mcdonald's hongkong3

mcdonald's hongkong4


"Het is de emotionele hartslag van het restaurant", stelt Landini. "De Mood Engine combineert innovatie met nalatenschap. De ambiance kan verschuiven van kalm naar energiek, van branded naar lokale nuances."


De locatie is uitgebreid naar 326 zitplaatsen, 12 procent meer dan voorheen. Op piekmomenten vult deze Mac 1.000 hongerige magen per uur. Wie er wat meer tijd wil doorbrengen dan voor enkel een snelle hap, kan terecht in 3 gedeelten: de McCafé Bar – opgetrokken uit gerecycled plastic – en de Urban Sanctuary. 


De zogenoemde Hideaway is tot slot voorzien van houten, modulaire meubels en intrekbare muren, zodat de ruimte gebruikt kan worden voor events. Landini zegt het zo: "De ruimte voor gasten moet meerdere opties bieden, net als het menu."

Tekst loopt door onder de afbeelding

mcdonald's hongkong5

Naast de nieuwe openingen gaat Lai andere locaties in Hongkong 'opfrissen'. "We willen onze service naar een volgend niveau brengen", zegt de topvrouw daarover. Dat de detailhandelsverkopen in de metropool al bijna een jaar teruglopen heeft daar geen invloed op. "Hoe goed of slecht de economie is, we willen consumenten een betere ervaring bieden." 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!