ACM: vervolgonderzoek nodig naar overname Unox door Zwanenberg

ACM: vervolgonderzoek nodig naar overname Unox door Zwanenberg

Er is vervolgonderzoek nodig naar de voorgenomen overname van Unox door Zwanenberg. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten.

Volgens de toezichthouder zijn er aanwijzingen dat de overname de concurrentie op de markt voor bijvoorbeeld rookworsten kan beperken, wat zou kunnen leiden tot hogere prijzen voor consumenten.

Zwanenberg produceert vooral huismerken voor supermarkten, terwijl Unox uitsluitend onder de eigen naam producten zoals rookworsten en houdbare soepen verkoopt. Op dit moment maakt Zwanenberg al een groot deel van de Unox-producten in opdracht van eigenaar Unilever. Na de overname zou Zwanenberg het merk Unox volledig overnemen, inclusief de verkoop aan supermarkten.

De ACM vreest dat Zwanenberg hierdoor een te sterke positie in de onderhandeling met supermarkten krijgt. De toezichthouder wil zeker weten dat er genoeg concurrentie overblijft, zodat producten betaalbaar en van goede kwaliteit blijven en bedrijven blijven vernieuwen.

Bedrijven die willen fuseren of overnemen moeten dit melden bij de ACM zodra zij bepaalde omzetdrempels overschrijden. Op basis van een eerste toetsing kan de toezichthouder besluiten tot een diepgaander onderzoek. Zwanenberg en Unilever kunnen een vergunningsaanvraag indienen om de overname formeel te laten toetsen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!