Fusie tussen de Aldi's: Logische partners, maar ze moeten het wel willen

Fusie tussen de Aldi's: Logische partners, maar ze moeten het wel willen

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Erik Hemmes, over een mogelijke fusie tussen Aldi Nord en Aldi Süd. 


De geruchten over een fusie tussen Aldi Nord en Aldi Süd laaien weer op. Na een familievete in 1961 splitste het bedrijf op, maar in het huidige supermarktlandschap in Europa lijken ze elkaar toch weer nodig te hebben.

Beide onderdelen zouden in een gezamenlijke holding komen, waarbij de aandelen gelijkelijk verdeeld worden over beide families. Aldi Nord en Aldi Süd hebben samen zo'n 12.000 winkels in ongeveer 20 landen. 

Wat is de belangrijkste reden voor de Aldi's om te fuseren?

"Bij alle organisaties is op dit moment sprake van besparen, besparen, besparen. Groter worden is het adagium, zeker in de supermarktwereld. Na corona was er flinke inflatie, stegen de salarissen en ondertussen worden de marges alsmaar kleiner. Met groter worden kun je de...

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Erik Hemmes, over een mogelijke fusie tussen Aldi Nord en Aldi Süd. 


De geruchten over een fusie tussen Aldi Nord en Aldi Süd laaien weer op. Na een familievete in 1961 splitste het bedrijf op, maar in het huidige supermarktlandschap in Europa lijken ze elkaar toch weer nodig te hebben.

Beide onderdelen zouden in een gezamenlijke holding komen, waarbij de aandelen gelijkelijk verdeeld worden over beide families. Aldi Nord en Aldi Süd hebben samen zo'n 12.000 winkels in ongeveer 20 landen. 

Wat is de belangrijkste reden voor de Aldi's om te fuseren?

"Bij alle organisaties is op dit moment sprake van besparen, besparen, besparen. Groter worden is het adagium, zeker in de supermarktwereld. Na corona was er flinke inflatie, stegen de salarissen en ondertussen worden de marges alsmaar kleiner. Met groter worden kun je de kosten drukken en dat is wat het hele landschap nu nodig heeft. Als je op zoek gaat naar een fusiepartner is dit voor beide partijen een logische partner."

Is een fusie tussen Aldi Nord en Aldi Süd haalbaar?

"De formules hebben zich op een verschillende manier ontwikkeld. Aldi Süd is qua uitstraling een warme formule met een groter assortiment en A-merken. Aldi Nord, die wij in Nederland hebben, is kouder en echt een discountsupermarkt.

Het gaat er vooral om of de verschillende managementlagen en daarna alle lagen eronder openstaan voor een samenwerking en hoe ze de processen invullen. Het belangrijkst is dat ze het eens worden over dingen als de koers."

Wat hebben de Nord- en Süd-variant aan elkaar?

"Er is verschillende kennis aanwezig en die kennis kan worden gedeeld. Dan moeten beide partijen elkaar die informatie wel gunnen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan technische ontwikkelingen. Concurrent Lidl heeft al elektronische schapskaarten en communiceert in de winkel met zijn klanten via verschillende technologieën. Dat hebben allebei de Aldi's niet. Als ze samenwerken kunnen ze daar meer in investeren met 1 fabrikant. Maar ook op het gebied van inkoop, winkelinrichting, magazijngebruik en transport kunnen de 2 goed samenwerken."

Welke nadelen kan deze fusie hebben?

"Een fusie is nooit zonder risico. Een fusie kan vechtpartijen opleveren en dat is niet goed voor het merk. Alles moet goed gemanaged worden. Ook moeten de partijen kijken wie de overhand krijgt en of dat wenselijk is.

De nadelen van een fusie liggen in dit geval vooral bij de fabrikanten. Er blijven minder partijen over om mee te onderhandelen en ze worden afhankelijker van een grote speler. Zeker de lokale producenten moeten zo'n vergroting allemaal maar aankunnen."

Even inzoomen op Nederland, waar Aldi Nord is gevestigd. Wat kan er mogelijk voor onze markt veranderen?

"Ik zeg al jaren dat de Nederlandse markt veel geschikter is voor Aldi Süd dan voor Aldi Nord. Eigenlijk had Aldi Süd hier al in 1972 moeten beginnen. Aldi doet het nu langzamerhand in Nederland wel goed. De winkels zijn inmiddels qua uitstraling al beter en het assortiment is ruimer. En Aldi wint op dit moment zelfs marktaandeel.

Op korte termijn zal er niet veel veranderen. Het is geldverspilling om al die net omgebouwde winkels te veranderen in Aldi Süd."

Hoe kijken concurrenten op de Europese markt naar deze fusie? Gaat dit het supermarktlandschap veranderen?

"Alle andere supermarkten zijn ook druk met allianties sluiten en groter worden. In heel Europa worden discounters meer en meer full service-supermarkten, net zoals Aldi Süd nu is. In thuisland Duitsland heb je nog een Edeka dat aan de bovenkant zit. In Nederland zit daar Albert Heijn. Die spelers bewegen naar het midden om zich te wapenen tegen de opkomende discounters. Deze fusie zal dat beleid niet veranderen."

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!