Retail zal licht groeien, verwacht ABN Amro
Gepubliceerd op 17 juni 2025 om 00:06
De retailsector in Nederland zal dit jaar zo'n 1 procent groeien. Dat is mede te danken aan het herstel van de koopkracht, schrijft ABN Amro in zijn sectorprognose.
Daarmee zou de volumegroei op hetzelfde niveau uitkomen als vorig jaar. Hoewel het consumentenvertrouwen al lange tijd negatief is, is dat niet terug te zien in de bestedingen. Al zijn er wel verschillen tussen de branches. Vooral drogisterijen doen het goed, terwijl meubelzaken en winkels in consumentenelektronica moeite hebben om hun verkoopvolumes en omzetten op te krikken.
Voor 2026 verwacht ABN Amro een iets lagere groei: 0,8 procent. De economen sluiten niet uit dat consumenten in deze tijd van geopolitieke instabiliteit alsnog besluiten om meer te gaan sparen. In dat scenario zou de consumptie iets minder kunnen groeien dan verwacht.
"Consumenten stellen dan niet-noodzakelijke aankopen uit, kiezen vaker voor huismerken en discounters, en heroverwegen grote uitgaven aan bijvoorbeeld een verbouwing of aan duurdere producten zoals elektronica of meubels", zegt sectoreconoom leisure & retail Gerarda Westerhuis.