Merken- en retailcollabs – waarom ze werken

Merken- en retailcollabs – waarom ze werken

Retailers werken steeds vaker samen met merken om innovatieve en relevante consumentenproducten te creëren. Maar met zoveel samenwerkingen die de markt overspoelen, en jongere consumenten die een nieuw moreel bewustzijn hebben ontwikkeld, moeten ze authenticiteit prioriteren om waarde toe te voegen en verlangen bij consumenten op te wekken.

Retail x merkcollabs. Kijk om je heen. Ze zijn overal. En met goede reden: ze vergroten het consumentenbereik, verstevigen loyaliteit en verhogen omzet en marktaandeel.

Retailers maken slim gebruik van de zakelijke voordelen van samenwerkingen met wereldwijde merken met een grote fanbase. Maar nu er zóveel collabs op de markt zijn én jongere consumenten hogere eisen stellen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid, is het belangrijker dan ooit dat retailers en merken authenticiteit centraal stellen. Alleen dan kunnen ze producten creëren die écht waarde toevoegen en consumentenverlangen opwekken.

Zo kunnen retailers optimaal profiteren van de fandomtrend: door producten te creëren waar fans van een merk van houden, maar waarvan ze niet wisten dat ze ze wilden of nodig hadden.

Laura Freedman-Dagg, hoofd retail van Brand Licensing Europe, licht zeven recente retail x merkcollaboraties uit:

1. Daily Paper × …
Het Afrikaanse, in Amsterdam opgerichte modemerk Daily Paper (2012) werkte recent samen met diverse wereldwijde vrijetijdsmerken, waaronder Converse (“Colours of Independence,” okt 2024 en “Rise Through the Ropes,” april 2025) en Eastpak/New Era aan een lijn tassen en petten.

Colours of Independence was een gelimiteerde capsulecollectie met Chuck 70- en De Luxe-silhouetten, verrijkt met pan-Afrikaanse geborduurde details die culturele trots vierden en geïnspireerd waren op de thema’s vrijheid en eenheid.

Rise Through the Ropes omvatte Star Player 76-sneakers (hoog- en laag model) en bijpassende kleding (stadionjassen, hoodies, broeken). De collectie draaide om veerkracht en gemeenschapskracht, en viert alledaagse kampioenen die verbonden zijn door gedeelde waarden als zelfexpressie, gemeenschap en creativiteit.

2. Scotch & Soda × Joe Jonas

De Amsterdamse modeketen Scotch & Soda benoemde de Amerikaanse ster Joe Jonas in 2023 tot wereldwijd merkambassadeur. Hij werd het gezicht van de eerste door een ambassadeur geïnspireerde capsulecollectie voor herfst/winter 2024. Co-ontworpen met Jonas en wereldwijd gelanceerd – ook via de Nederlandse flagshipstore en partners van Scotch & Soda – bevatte de collectie functionele kleding, levendige prints en casual essentials. Jonas was ook het gezicht van de voorjaarscampagne van 2025 en speelt inmiddels ook de hoofdrol in de zomercampagne.

3. Intertoys x Disney
Speelgoedwinkel Intertoys (via Icecat) werkte samen met entertainmentgigant Disney aan een digitale contentoptimalisatie. Icecat optimaliseerde de Disney-productvermeldingen op de online platforms van Intertoys, wat leidde tot hogere conversieratio’s en een consistente wereldwijde merkpresentatie. Er wordt aangenomen dat deze samenwerking direct heeft bijgedragen aan betere verkoopresultaten. 

4. BALR. × NFL (National Football League van de VS)
Het Amsterdamse premium lifestylemerk BALR. werkte samen met de Amerikaanse NFL voor de speciale capsulecollectie “BALR. Kings”, geïnspireerd op American football. De collectie (hoodies, varsity jackets, T-shirts) werd verkocht via BALR.-winkels in Nederland en internationale retailers. Met als thema de ‘American Dream’ en een vleugje Nederlandse roots, vond de lancering plaats rond een NFL-wedstrijd in München, met pop-ups en exclusieve events rond Marienplatz in Amsterdam.

5. Filling Pieces × Zalando (en LGBTQ+ partners zoals Dagger/Yamuna)
Schoenenmerk en retailer Filling Pieces sloeg de handen ineen met online retailer Zalando voor een campagne rond diversiteit, gevolgd door gelimiteerde capsulecollecties met LGBTQ+ creatieven zoals Yamuna uit Nederland. Deze werden gelanceerd via Zalando Nederland en benadrukten inclusiviteit in streetwear.

6. KASSL Editions × Tretorn Pop-Up in Amsterdam
Modemerk KASSL Editions en het Zweedse erfgoedmerk Tretorn creëerden samen een capsulecollectie die werd gepresenteerd en verkocht in een zorgvuldig samengestelde pop-upwinkel in Amsterdam. De ruimte bracht de kernwaarden en het verhaal van beide merken – tijdloze stijl en veerkracht – tot leven. De samenwerking was succesvol in het aantrekken van lokaal winkelpubliek.

7. Decathlon Nederland (Kipsta) × National Basketball Association (NBA)
Sportretailer Decathlon ging in 2023 via het merk Kipsta een wereldwijde licentiedeal aan met de NBA. Daardoor kan Decathlon officieel gelicenseerde NBA-merchandise verkopen in Nederland en Europa. Deze deal heeft het assortiment van Decathlon uitgebreid, nieuwe sportfans bereikt en het merk gepositioneerd naast grote internationale sportretailers. 

Brand Licensing Europe 2025
Brand Licensing Europe is Europa’s toonaangevende event op het gebied van merklicenties, samenwerkingen en merkextensies. Het evenement brengt retailers en fabrikanten direct in contact met 250 merkeigenaren en duizenden merken die beschikbaar zijn voor licenties.

Wanneer?
📅 7 t/m 9 oktober 2025
📍 Excel London

Met ruim 11.000 professionals uit de licentiebranche – waaronder meer dan 1.500 retailers uit heel Europa – biedt Brand Licensing Europe unieke kansen voor inspiratie, matchmaking en samenwerking. Retailers zoals Deichmann, Miniso, Amazon, Primark, Inditex, H&M, Lidl, Mango, Aldi en vele anderen zijn aanwezig.

Retailers kunnen gratis deelnemen door zich hier te registreren.

Mis deze kans niet om in contact te komen met ’s werelds meest invloedrijke merken en de nieuwste trends in brand partnerships te ontdekken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!