'Online uitgaven aan producten stijgen voor het eerst sinds coronapandemie'
Gepubliceerd op 18 juni 2025 om 09:35
Nederlandse consumenten hebben in eerste kwartaal van dit jaar 5,5 miljard euro online uitgegeven aan producten. De online bestedingen aan producten laten voor het eerst sinds de coronapandemie weer groei zien, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.
In dezelfde periode vorig jaar gaven Nederlanders online nog zo’n 5,1 miljard euro uit. In 2022 en 2023 lag dat bedrag respectievelijk op 5,3 en 5,2 miljard euro. Tijdens de coronapiek in 2021 werd met 6,2 miljard euro een record bereikt. Daarna daalden de uitgaven tot nu toe.
Het gemiddelde bedrag per online aankoop nam met 6 procent toe tot 110 euro. De groei in uitgaven vertaalt zich echter niet in de aankoop van meer producten. Die daalde met 3 procent tot 84 miljoen.
Home & Living
Consumenten gaven online vooral meer uit aan kook- en keukengerei, huishoudtextiel en keukenapparatuur. Het onlineaandeel in deze sector steeg van 24 procent in het eerste kwartaal van 2024 naar 36 procent van het totaal in de eerste 3 maanden van 2025. Ook speelgoed (+28 procent) kende een forse stijging in online bestedingen.
In totaal gaven Nederlandse consumenten, inclusief diensten, in het eerste kwartaal van dit jaar 9,3 miljard euro uit. Dat is 4 procent meer ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.
Het onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor wordt uitgevoerd door NielsenIQ in opdracht van Thuiswinkel.org.