Roland Palmer: 'Klanten willen een huishoudspecialist, er is plek voor Blokker'

Roland Palmer: 'Klanten willen een huishoudspecialist, er is plek voor Blokker'

Oranje tulpen, een oranje loper en een lange rij voor de kassa: Blokker is terug. Onder leiding van Roland Palmer opent de keten tientallen winkels. "We hebben er zin in!"


Trots. Dat is Roland Palmer vooral. Trots. Op zijn team van 25 mensen op het hoofdkantoor en op de teams in de winkels. De kop is eraf: woensdag zijn de eerste nieuwe vestigingen sinds het faillissement geopend. "We hebben Blokker weer op de kaart gezet."


Palmer is de neef van Jaap en Albert 'Ab' Blokker, de broers die de huishoudketen groot hebben gemaakt. Hij was er zelf directeur, maar moest 10 jaar geleden het veld ruimen. Plannen om de boel te moderniseren, stuitten op verzet. Nu is hij terug.


Samen met moeder Ans Blokker is Palmer bestuurder van PB Capital, dat na het faillissement van Blokker in december vorig jaar 1 miljoen euro neertelde voor de merknaam Blokker. Ook de webshop hoort erbij. "De drijfveren daarachter? Een heel sterk gevoel dat Blokker in de winkelstraat hoort te blijven. Het is een stuk Nederlands erfgoed. Klanten willen een huishoudspecialist. Er is plek voor Blokker."


In 3,5 maand opgebouwd

Aan de slag dus. "In...

Oranje tulpen, een oranje loper en een lange rij voor de kassa: Blokker is terug. Onder leiding van Roland Palmer opent de keten tientallen winkels. "We hebben er zin in!"


Trots. Dat is Roland Palmer vooral. Trots. Op zijn team van 25 mensen op het hoofdkantoor en op de teams in de winkels. De kop is eraf: woensdag zijn de eerste nieuwe vestigingen sinds het faillissement geopend. "We hebben Blokker weer op de kaart gezet."


Palmer is de neef van Jaap en Albert 'Ab' Blokker, de broers die de huishoudketen groot hebben gemaakt. Hij was er zelf directeur, maar moest 10 jaar geleden het veld ruimen. Plannen om de boel te moderniseren, stuitten op verzet. Nu is hij terug.


Samen met moeder Ans Blokker is Palmer bestuurder van PB Capital, dat na het faillissement van Blokker in december vorig jaar 1 miljoen euro neertelde voor de merknaam Blokker. Ook de webshop hoort erbij. "De drijfveren daarachter? Een heel sterk gevoel dat Blokker in de winkelstraat hoort te blijven. Het is een stuk Nederlands erfgoed. Klanten willen een huishoudspecialist. Er is plek voor Blokker."


In 3,5 maand opgebouwd

Aan de slag dus. "In 3,5 maand hebben we een winkelketen from scratch opgebouwd", vertelt Palmer in de kleine kantine boven de winkel in het Gelderse Elst, een van de 12 eigen winkels die Blokker woensdag opende. "Er was geen distributiecentrum. We hebben de hele IT-infrastructuur en het finance-systeem veranderd. We hadden geen transport, geen personeel en geen winkels. Wat we wel hadden: een sterke merknaam. En klanten die zeiden: we missen Blokker."


De start in Elst was in elk geval hoopgevend. Rond 9.45 uur hadden zich al zo'n 20 belangstellenden verzameld voor de winkel aan de Kleine Molenstraat. Ook de medewerkers konden blijkbaar niet wachten: nog vóór 10.00 uur gingen de deuren open en liepen de eerste klanten over de oranje loper naar binnen.


Voor de eerste 100 klanten lagen bosjes oranje tulpen klaar - een kwartier later waren die al vergeven. En nog voor tienen ging de eerste grill over de toonbank, gevolgd door blenders, rijstkokers, pannen, koffers, deurmatten en wasrekjes. Voor de kassa ontstond snel een lange rij.


Tekst loopt door onder het beeld

Blokker_rijvoordekassa

Een winkel met kwalitatief goede spullen en waar klanten deskundig advies krijgen. Zo wil Blokker zich onderscheiden van discounters en webshops. Het assortiment is enigszins aangepast, onder meer om een jongere doelgroep aan te spreken. Die pakt niet meer de strijkbout, maar geeft de voorkeur aan een stoomapparaat. Die heeft Blokker nu, van Brabantia. Samen met onder meer Leifheit, Mepal en Babyliss een vertrouwde naam in het assortiment.


Blokker heeft ook merken teruggehaald, die door de sterke focus op privatelabel de afgelopen jaren aan de dijk waren gezet. Zo zijn er weer glazen van Royal Leerdam te vinden. Palmer is wel zeer te spreken over de artikelen die onder eigen naam zijn ontwikkeld. "Ons privatelabel staat inmiddels als een huis."


De winkels die woensdag openden, hebben bredere gangpaden dan voorheen. Ook zijn de stellingen verlaagd. "Dat heeft onder meer het voordeel dat je medewerkers makkelijker om hulp kunt vragen. Het personeel ziet je." Op de muren staan de assortimentsgroepen, zoals 'eten & tafelen', 'wassen & strijken' en 'keukenapparaten'.

Tekst loopt door onder het beeld

Blokker_keukenapparaten

Blokker-personeel keert terug

Het kostte niet veel moeite om voldoende personeel te vinden, zegt Palmer. "Er meldden zich meer mensen dan dat we vacatures hebben." Ook veel oud-medewerkers zijn teruggekeerd. Ze waren zielsgelukkig, sommigen hadden tot het faillissement 30 of 40 jaar bij ons gewerkt. Het was een eye-opener dat ze onmiddellijk hun baan bij de discounter, schoenenwinkel of supermarkt opzegden toen ze werden teruggevraagd."


Blokker mikt voorlopig op 40 eigen winkels. Na de 12 die woensdag openden, volgen er op 2 juli nog eens 10 en de rest gaat in de loop van juli open. Het uiteindelijke doel? "Eerst eens kijken hoe deze 40 winkels presteren. Op basis daarvan maken we een plan voor uitbreiding. Vandaag was een succesvolle eerste dag. Maar er is nog heel veel werk aan de winkel de komende tijd."


Maar het zullen er geen 300 worden, toch? "Ik kan geen zinnige uitspraak doen over aantallen. Ik ga geen dingen roepen. Wij zijn van: niet lullen, maar poetsen."


Tekst loopt door onder het beeld

Blokker_erbloeitwatmoois

'Snel duidelijkheid over Blokker-franchisers'

Op de website staan op dit moment 39 franchisers vermeld, maar het staat nog niet vast dat die allemaal daadwerkelijk doorgaan met Blokker. "Een paar hebben inmiddels toegezegd. We hebben goede hoop dat er veel meer zullen volgen." Palmer verwacht dat daar snel duidelijkheid over komt.


Hij benadrukt dat hij diep respect heeft voor de franchisers van Blokker. "Ik durf te zeggen dat er geen enkele andere keten in Nederland is waar franchisers het hadden overleefd als het hoofdkantoor wegviel." Zo benaderde een ondernemer op Texel alle leveranciers en regelde een ander een betaalbaar kassasysteem. "Dan zie je de ondernemersgeest, het Blokker-dna, naar voren komen."


Webshop pas volgend jaar

De webshop komt terug, maar waarschijnlijk pas volgend jaar. "We willen eerst landelijke dekking van fysieke winkels hebben." Of de webshop opnieuw een marketplace wordt, weet Palmer nog niet. "Daar is nog geen besluit over genomen."


Wordt Blokker weer de succesvolle keten die het ooit was? Palmer wil niet op de zaken vooruitlopen. "Kijkend naar de reacties van klanten en de teams: we hebben een heel goede start gemaakt. Maar ik ben eerder dankbaar dan dat ik denk: waar zullen we over 5 jaar staan? We gaan het per dag aanscherpen, daar kun je van op aan. We hebben er zin in!"


Foto boven artikel: Roland Palmer met filiaalmanager Anneke van der Horst-van Melsen van de Blokker-winkel in Elst.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!