RetailTech: Monoprix gebruikt AI om supplychain te optimaliseren

RetailTech: Monoprix gebruikt AI om supplychain te optimaliseren

RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: L'Oréal, Mattel en Monoprix.

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: L'Oréal, Mattel en Monoprix.

L'Oréal

Cosmeticabedrijf L'Oréal is de samenwerking aangegaan met een Franse startup om de creatie van content te versnellen. Het bedrijf Omi is gespecialiseerd in 3D generatieve kunstmatige intelligentie (3D GenAI). Normaal maakt het bedrijf in een studio foto's en moeten die nog bewerkt worden, maar met het nieuwe programma maakt AI dus foto's naar eigen zeggen met 'studiokwaliteit', inclusief schaduwen, hoogtepunten en reflecties.

Mattel

Speelgoedfabrikant Mattel, bekend van de barbiepop, gaat AI gebruiken voor productontwikkeling. Het bedrijf hoopt naar eigen zeggen om samen met ChatGPT Enterprise dichter bij zijn publiek te komen en ook meer ervaring te kunnen toevoegen aan het nieuwe speelgoed. De eerste resultaten van de samenwerking zouden dit najaar al zichtbaar moeten zijn. Deze manier van ontwikkelen heeft overigens ook nog een ander klein voordeeltje. Er zou 200 miljoen dollar aan kosten mee worden bespaard.

Monoprix

Monoprix heeft veel verschillende spullen. Van kort houdbaar eten tot lang houdbare mode en schoonmaakartikelen. Het kan voor de Franse winkelketen daardoor soms lastig zijn om de supplychain te optimaliseren. Met behulp van AI-gestuurde vraagvoorspelling en aanvullingen moet dat verleden tijd worden. Het bedrijf implementeert dit gelijk in het hele winkelnetwerk (400 winkels) en zijn 2 distributiecentra. Minder overtollige voorraad en dus duurzamer, zo schetst het bedrijf zijn stap voorwaarts.

RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement RetailTrends Tech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement bekendgemaakt.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!