Maandenlang stond er een grote container voor de deur. Dit weekend verdween de grote box middenin de Kalverstraat in Amsterdam. Op die plek verscheen de ingang van de eerste Gymshark op het Europese vasteland. RetailTrends nam een kijkje en sprak met general manager retail en wholesale Hannah Mercer.
Gymshark opent een winkel van bijna 1.000 vierkante meter, met meerdere verdiepingen in de drukste winkelstraat van Nederland. Het moge duidelijk zijn. De Britse retailer begint niet klein en bescheiden in ons land.
"Dat is ook niet nodig", vertelt Mercer. "De opening in Nederland wordt gestaafd door onze data. We zijn een e-commercemerk en we zien dat de Nederlandse consument graag onze spullen koopt. Dus het wordt tijd dat we ons merk ook in dit land verder gaan uitdragen."
Natuurlijk staal
Dat uitdragen wil het bedrijf dus op de Kalverstraat doen. De winkel in de drukste winkelstraat van Nederland valt op. De letters Gymshark staan in zwarte...
Maandenlang stond er een grote container voor de deur. Dit weekend verdween de grote box middenin de Kalverstraat in Amsterdam. Op die plek verscheen de ingang van de eerste Gymshark op het Europese vasteland. RetailTrends nam een kijkje en sprak met general manager retail en wholesale Hannah Mercer.
Gymshark opent een winkel van bijna 1.000 vierkante meter, met meerdere verdiepingen in de drukste winkelstraat van Nederland. Het moge duidelijk zijn. De Britse retailer begint niet klein en bescheiden in ons land.
"Dat is ook niet nodig", vertelt Mercer. "De opening in Nederland wordt gestaafd door onze data. We zijn een e-commercemerk en we zien dat de Nederlandse consument graag onze spullen koopt. Dus het wordt tijd dat we ons merk ook in dit land verder gaan uitdragen."

Natuurlijk staal
Dat uitdragen wil het bedrijf dus op de Kalverstraat doen. De winkel in de drukste winkelstraat van Nederland valt op. De letters Gymshark staan in zwarte letters op een vooral grijze gevel met grote ramen. Op de dag van de opening worden de klanten verwelkomd met een dj die de muziek op een goed volume de winkel in slingert.
Wat gelijk opvalt zijn de grote paspoppen, grote schermen en een strakke grijze inrichting. De winkel is ruim opgezet en mede door de eenzijdige kleur van de muren van de winkel, vallen de kleurrijke producten in de schappen des te meer op. In die schappen is er ook ruimte voor een speciale Amsterdam-productgroep.
Met natuurlijk staal en veel lichtinval van buiten, mede door de grote ramen aan de voorkant, maar ook van boven, krijgt de winkel een ruime en lichte uitstraling.

Klantenbinding
Mercer is dan ook blij met de winkel: "We hebben ook echt elementen vanuit Nederland toegevoegd. Niet alleen in producten die hier populair zijn, maar ook de details van de winkel, zoals bijvoorbeeld die Delftsblauwe elementen. We zijn nog klein en schaalbaar genoeg om voor ieder land een eigen idee te maken. Bij de echt grote spelers lijken alle winkels op elkaar, dat willen we voorkomen. We willen een band met onze klanten opbouwen."
Die band moet dus een laatste zetje krijgen met fysieke winkels. De retailer is dan ook druk bezig met een expansiestrategie nu het, naar eigen zeggen, alles op orde heeft in zijn e-commercetak.

"We moeten de slag maken naar omnichannel. Zo kunnen we het merk verder brengen. In de winkel kunnen de bezoekers hun nieuwe items ook voelen en we hopen dat ze aan onze loyaliteitsprogramma's meedoen. Het klantcontact opbouwen is de nieuwe stap die we maken."
Die klantenband lijkt op dag 1 wel goed te zitten. Het is druk in de winkel. Voor de paskamers ontstaat een flinke rij en de kassamedewerkers blijven constant producten afrekenen van een voornamelijk jonge doelgroep.
Wat opvalt is dat veel van de bezoekers al Gymshark-kleding aan hebben. Daarmee lijkt de voorspelling van de datamodellen ook uit te komen, ziet ook Mercer: "Die mensen hebben ons al gevonden online. Het is mooi dat ze nu ook de winkel hebben en daar meer kunnen passen en kopen. Het past bij de visie dat we naar onze klant toe willen komen."

Uitbreiding Europa
In Amsterdam lijkt het dus wel goed te zitten. Maar is er ook mogelijkheid dat Nederland in meer plaatsen een Gymshark-filiaal krijgt? "Dat is zeker mogelijk, maar we hebben geen haast", benadrukt Mercer. "Rotterdam is ook een mooie plek voor een Gymshark en in Roermond, bij de outlet, komen ook veel Duitse klanten, waardoor we ook kunnen kijken of we daar verder kunnen ontwikkelen. Maar we doen alles rustig aan, want we willen niet zomaar groeien om het groeien. We willen onze winkels op plekken waar ze echt meerwaarde kunnen bieden. De Kalverstraat voldoet daar perfect aan."
Die expansieplannen op het Eurpese vasteland zijn er dus wel degelijk. Mercer legt uit dat als de wholesale in Duitsland goed aanslaat, dat Gymshark ook daar een fysieke winkel wil openen, al is de plaats en het plan daar nog niet concreet. Frankrijk is op basis van de data ook nog een interessante markt, zo schetst ze.
Daarnaast gaat het bedrijf ook verder met zijn expansie buiten het Europese vasteland en die focus wil Gymshark zeker niet verliezen. New York moet dit najaar openen en in het thuisland is in Manchester de volgende grote opening. Ook de Emiraten krijgen, na Dubai, meerdere Gymshark-vestigingen.
"Belangrijk voor ons is dat al deze markten goed gefocust zijn op de lokale waarden. Als Gymshark willen we dat uitstralen. We zijn niet een grote Britse retailer die even een winkel komt openen op de Kalverstraat. We vinden het belangrijk dat we binden met de consumenten in Amsterdam. Als dat lukt, dan is de winkel een mooie toevoeging aan ons netwerk."
En terwijl de dj de muziek nog maar eens aanzwengelt, blijven de mensen binnenlopen. Ondanks de hitte is het druk in de Kalverstraat en die drukte vertaalt zich ook in het filiaal. Voorlopig lijkt het erop dat de data gelijk had: Nederland is klaar voor Gymshark.
