Rivièra Maison kampte al jaren met financiële zorgen
Gepubliceerd op 25 juni 2025 om 10:01
Rivièra Maison, dat gisteren faillissement aanvroeg bij de rechtbank in Amsterdam, had al langere tijd financiële zorgen. Uit het laatst bekende jaarverslag blijkt dat de interieurketen werkte aan een groot reddingsplan om het tij te keren.
In 2023 zag het bedrijf de verkopen flink dalen, vooral door de economische omstandigheden. Daardoor kwam de groep in de rode cijfers terecht. Ook voor 2024 werd een verlies verwacht, met aanhoudende geldproblemen.
Huisbankier ABN Amro had eerder al tijdelijk meer krediet gegeven en de financiële afspraken versoepeld. Toch lukte het Rivièra Maison niet om aan de nieuwe eisen te voldoen. In overleg met de bank sprak Riviera Maison ook met andere markt- en financiële partijen over aanvullende financieringsmogelijkheden. Wat daar uit is gekomen, is niet bekend.
Het bestuur van het familiebedrijf hoopte nog op herstel met een pakket aan maatregelen: een aangescherpte strategie, focus op het dealernetwerk, kostenbesparingen en het terugbrengen van het personeelsbestand. Maar die plannen kwamen dus te laat.
De webshop van Rivièra Maison is niet meer volledig beschikbaar. Op de website staat dat er door een ‘storing’ tijdelijk niet online kan worden betaald. Inmiddels is een curator aangesteld om het faillissement af te wikkelen. Of er nog een doorstart mogelijk is, is op dit moment onbekend. Ook is nog onduidelijk of de winkels openblijven.
Volgens coo Sjors Teunissen had het merk het lastig door de positie in de markt. "Wij verkopen luxury goods. Het beetje geld dat mensen overhouden, daarvan hoop je dat ze het bij ons uitgeven", zei hij vorig jaar tijdens RetailTrends Live.
Ook het imago was toe aan vernieuwing. "We zijn groot geworden met teksten op producten, Wat denk ik bijna niemand weet, is dat we bijna geen producten met teksten meer verkopen. Ons imago dient dus veranderd te worden."