Een knoest in een tafelblad of een klein hoogteverschil in een mondgeblazen glas? Bij interieurketen Rivièra Maison hoorde het bij de charme. Maar de scheuren in het fundament van het Nederlandse familiebedrijf bleken minder onschuldig. Gisteren werd de keten door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard. Hoe kon het zover komen?
Witte kasten met sierlijke teksten, rotan stoelen, windlichten en robuuste houten tafels: Rivièra Maison staat bekend om zijn knusse, landelijke interieurspullen. Volgens sommigen 'truttig', voor anderen een 'way of life'.
De collectie bestaat uit meer dan 3.000 producten, die Rivièra Maison grotendeels zelf ontwerpt en produceert, vaak met natuurlijke materialen. Dit vakmanschap en de liefde voor detail maken het merk geliefd bij een brede doelgroep, die zich herkent in het motto van het bedrijf: 'Home is where you can be you'.
"Ik verkoop eerder gevoel en sfeer dan stoelen en banken", zei ceo Henk Teunissen hierover in een interview met De ondernemer. "Een knappend haardvuur, eten aan lange tafels, een goed glas wijn. Ik word daar blij van. Net als van warmte...
Een knoest in een tafelblad of een klein hoogteverschil in een mondgeblazen glas? Bij interieurketen Rivièra Maison hoorde het bij de charme. Maar de scheuren in het fundament van het Nederlandse familiebedrijf bleken minder onschuldig. Gisteren werd de keten door de rechtbank in Amsterdam failliet verklaard. Hoe kon het zover komen?
Witte kasten met sierlijke teksten, rotan stoelen, windlichten en robuuste houten tafels: Rivièra Maison staat bekend om zijn knusse, landelijke interieurspullen. Volgens sommigen 'truttig', voor anderen een 'way of life'.
De collectie bestaat uit meer dan 3.000 producten, die Rivièra Maison grotendeels zelf ontwerpt en produceert, vaak met natuurlijke materialen. Dit vakmanschap en de liefde voor detail maken het merk geliefd bij een brede doelgroep, die zich herkent in het motto van het bedrijf: 'Home is where you can be you'.
"Ik verkoop eerder gevoel en sfeer dan stoelen en banken", zei ceo Henk Teunissen hierover in een interview met De ondernemer. "Een knappend haardvuur, eten aan lange tafels, een goed glas wijn. Ik word daar blij van. Net als van warmte creëren met kussens, windlichten en mooie accessoires. Vinden anderen dat mutserig, so be it. Rivièra Maison is op aarde om het gezellig te maken. Bovendien, wat is er mis met gezellig of kneuterig?"
Van bloemen naar interieur
Die liefde voor sfeer en oog voor detail zat er al vroeg in. Lang voordat het merk bekend werd om zijn meubels en woonaccessoires, draaide alles om bloemen. In 1948 openden Jacques en Dini Teunissen hun winkel ‘Rivièra Bloemsierkunst’ aan de Amsterdamse Overtoom. Ze specialiseerden zich in bruidsboeketten en leverden onder meer de bloemdecoraties voor het 25-jarig huwelijksfeest van koningin Juliana en prins Bernhard.
In 1975 nam zoon Henk – toen 19 jaar – een weekje de honneurs waar terwijl zijn ouders op vakantie waren. "In die week verkocht ik voor 1.200 gulden aan bloemen en planten aan een confectiebedrijf", vertelde hij in 2019 in een interview met RetailTrends. "Toen ze terugkwamen was ik zo enthousiast, dat ik van school ben gegaan – ik zat op het atheneum." 10 Jaar later, in 1985, nam hij de zaak van zijn ouders over en besloot om zich meer op interieur te gaan richten. "Ik dacht: die bloemen gaan het op lange termijn niet worden."
Teunissen begon met woonaccessoires en opende nieuwe filialen, zoals in de Herenstraat in Amsterdam. In 1997 volgde een winkel in de Kalvertoren in Amsterdam, waar voor het eerst ook zitmeubelen werden verkocht. Eerst uit Indonesië, later ook uit India. In die periode werd het merk officieel omgedoopt tot Rivièra Maison.
Uitbreiding
Vanaf dat moment ging het snel. Er kwam een groothandel, een webshop, nieuwe winkels door heel Nederland en in 2003 lagen de producten ook bij andere retailers, binnen én buiten de landsgrenzen.
In 2009 opende het familiebedrijf zijn eerste winkel over de Duitse grens aan de Neuer Wall in Hamburg, de belangrijkste winkelstraat in de stad. Later volgden filialen in Düsseldorf en Stuttgart. Ook kwamen er vestigingen in Noorwegen, Zwitserland, Polen, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.
Door die internationale groei verhuisde het bedrijf in 2015 naar een ruimer hoofdkantoor met showroom aan de Beiraweg in Amsterdam. Datzelfde jaar werden alle logistieke activiteiten ondergebracht in een splinternieuw distributiecentrum van 21.000 vierkante meter in de haven van de stad.
Producten met teksten
Creatief directeur Nico Tijsen, sinds 1989 in dienst, was het brein achter de collecties. Onder zijn leiding zette Rivièra Maison als eerste bedrijf teksten op artikelen – een schot in de roos, en jarenlang de katalysator voor het succes.
Maar zoals dat gaat met succesvolle formules, volgden de imitaties. In 2017 besloot Rivièra Maison daarom tot een meer eigentijdse koerswijziging. Eikenhout werd gecombineerd met rvs en er kwam meer kleur in de collectie. Wat bleef is rotan – iets wat Rivièra Maison al meer dan 30 jaar gebruikt voor zijn producten en dat door velen is overgenomen. Een rotan lamp in de vorm van een luchtballon werd een hit, net als een driedelige, stapelbare glazen pot. "Tienduizenden hebben we ervan verkocht. Grote ketens als HEMA, Blokker en Action hebben nu ook zoiets in het assortiment. Tja, zo werkt het nu eenmaal met een grote hit. Ook in Zuid-Korea staat hij in honderden keukens", aldus Teunissen in De Ondernemer.
In 2020 vierde de keten de heropening van zijn flagshipstore in Hoofddorp: met 1.200 vierkante meter de grootste winkel van het merk in Nederland. Een jaar later volgde een zogenoemde 2.0 store in de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. In deze winkel van bijna 1.000 vierkante meter zit ook een Interior Design Studio waar klanten terecht kunnen voor advies, een atelier om producten te laten personaliseren, en een bar.
Veranderend consumentengedrag
Het zou de laatste winkelopening in Nederland blijken. Afgelopen dinsdag werd de keten failliet verklaard. Het faillissement geldt alleen voor de activiteiten van Rivièra Maison in Nederland. Rivièra Maison in Duitland en verkooppunten vallen erbuiten. 'Door de opgelopen inflatie na corona en de oorlog in Oekraïne besteedt de consument minder in het home & living segment', valt te lezen in een verklaring van het bedrijf. 'De lagere omzet en langlopende financiële verplichtingen maakten dat de liquiditeiten van Rivièra Maison onder druk stonden'.
Al eerder werd duidelijk dat het bedrijf met financiële zorgen kampte. ABN Amro gaf het bedrijf nog tijdelijk lucht met een kredietverruiming en versoepeling van financiële afspraken, maar ook in 2024 wist Rivièra Maison hier niet aan te voldoen, zo blijkt uit het laatst bekende jaarverslag. Het bestuur werkte intussen aan een omvangrijk turn-aroundplan. Dit behelste onder meer een aangescherpte strategie, focus op het dealernetwerk, kostenbesparingen en het terugbrengen van het personeelsbestand. Maar het mocht niet meer baten.
Volgens coo Sjors Teunissen, zoon van de eigenaar, is het simpelweg lastig concurreren in het huidige retaillandschap. "Wij verkopen luxury goods. Het beetje geld dat mensen overhouden, daarvan hoop je dat ze dat bij ons uitgeven", zei hij vorig jaar tijdens RetailTrends Live. Ook het imago had volgens hem een opfrisbeurt nodig. “We zijn groot geworden met teksten op producten, maar die verkopen we nu bijna niet meer. Ons imago moet dus veranderd worden."
Of het bedrijf die kans nog krijgt, is op dit moment onzeker. De curator onderzoekt of er een doorstart mogelijk is.