Consumentenbond: Reizigers op Schiphol misleid met nepkortingen

Consumentenbond: Reizigers op Schiphol misleid met nepkortingen

Reizigers op Schiphol zijn misleid met nepkortingen op parfums, alcohol en elektronica. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

De instantie onderzocht de prijzen van 10 parfums op Schiphol en vergeleek die met de prijzen in reguliere (web)winkels. Daaruit bleek dat de luchthaven adverteerde met flinke prijsvoordelen die in werkelijkheid niet bestonden. Zo verkocht Schiphol een flesje Hugo Man voor 30 euro en vermeldde daarbij een ‘local price’ van 70 euro. Maar bij Kruidvat en Trekpleister kostte het parfum ook 30 euro en was de fles bijna dubbel zo groot. 

Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar legt uit dat dit niet zomaar kan in Nederland: "Volgens de wet moet je uitleggen hoe een prijsvoordeel tot stand komt. Maar dat deed Schiphol niet."

Folders
De luchthaven zondigde ook in zijn folders en op de website met de zogenoemde 'van-prijs'. De ‘van-prijs’ moet daadwerkelijk de laagst gerekende prijs zijn in de 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding en dat was niet het geval. De luchthaven toont zich wel schuldbewust en heeft inmiddels alle misleidende ‘local price’-kaartjes uit de parfumwinkels gehaald. Ook zijn alle folders verwijderd en de online prijzen aangepast.

BTW
Schiphol suggereert ook op een andere manier onterecht voordeel, aldus de Consumentenbond, al kan die daar niet de vinger op leggen. In 1999 werd belastingvrij winkelen binnen de EU afgeschaft. Toch belooft de luchthaven op zijn site nog altijd een btw-voordeel aan álle reizigers. Molenaar: "Hoe Schiphol dat precies doet, is ons een raadsel. Winkels buiten Schiphol rekenen gewoon 21 procent btw en zijn alsnog goedkoper of hooguit even duur als Schiphol."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!