De Consumentenbond roept de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zo snel mogelijk op te treden tegen Unilever. Volgens de Bond is de leverancier op grote schaal schuldig aan misleidende duurzaamheidsclaims.
De Consumentenbond bekeek ruim 450 producten van Unilever. Daarvan bevatten er 247 een misleidende duurzaamheidsclaim. Alleen de merken Ben & Jerry's, Hertog IJs en de Vegetarische slager zijn vrij van greenwashing.
"Unilever plakt zijn duurzaamheidsclaims ook nog vaak in een zelfverzonnen logo, voor een betrouwbare uitstraling", aldus de Consumentenbond. Er zijn 4 van dit soort misleidende bedrijfslogo's op een totaal van 118 Unilever-producten.
Supermarkten
De Consumentenbond ontdekte dat 5 supermarktketens de greenwashing van Unilever klakkeloos over hadden genomen in hun webshop. Welke supermarkten dat zijn, maakt de bond niet bekend. Nadat de Consumentenbond de supermarkten hierop aansprak, zijn alle claims van de webshops binnen een week verdwenen.
Unilever is voorlopig volhardender. Al in mei 2024 werd het bedrijf door de Consumentenbond op de vingers getikt bij een aantal producten. Unilever zelf vond de claims niet misleidend, waarop de Consumentenbond naar de Reclame Code Commissie stapte. Die stelde de Bond in het gelijk, waarna het bijna een jaar duurde om alle verpakkingen te veranderen.
Met de nieuwe stap naar de ACM hoopt de Consumentenbond dat de greenwashing die zij constateert, een halt kan worden toegeroepen. "Om het misleiden van consumenten te stoppen en het vertrouwen in duurzaamheidsclaims- en keurmerken te herstellen", aldus Sandra Molenaar van de Consumentenbond.
Reacties 0