Barbecuewinkel Vuur & Rook: van boerenschuur naar Europese speler

Barbecuewinkel Vuur & Rook: van boerenschuur naar Europese speler

De barbecuebranche een seizoensbusiness? Welnee. Barbecuewinkel Vuur & Rook verkoopt het hele jaar door aan 'doorgewinterde grillmasters'. Dit jaar bestaat het bedrijf 15 jaar en sinds kort staat er een nieuwe eigenaar aan het roer, Dennis van den Dikkenberg. Wat zijn zijn plannen voor de barbecuewinkel en hoe laat hij het vuurtje branden? 


Oprichters Martijn en Patricia Schimmel startten Vuur & Rook in 2010, met als doel van elk moment rond het vuur iets bijzonders te maken. Het assortiment bestaat uit barbecues, smokers, houtskool maar ook kruidenrubs, sauzen, vlees en accessoires. Dat gebeurde in eerste instantie vanuit een boerenschuur, maar inmiddels heeft de speciaalzaak een eigen winkel in het buitengebied van Lunteren, op de Goorsteeg 3. Met zijn webshop levert het aan klanten in heel Europa.


Na 15 jaar deden de oprichters een stap terug. Sinds 1 juli is het bedrijf in handen van Van den Dikkenberg, die al 8 jaar bij Vuur & Rook werkt. Hij begon aanvankelijk met het leveren van IT-diensten en groeide vorig jaar door naar bedrijfsleider. Voor de oprichters was de overname door Van den Dikkenberg een logische...

De barbecuebranche een seizoensbusiness? Welnee. Barbecuewinkel Vuur & Rook verkoopt het hele jaar door aan 'doorgewinterde grillmasters'. Dit jaar bestaat het bedrijf 15 jaar en sinds kort staat er een nieuwe eigenaar aan het roer, Dennis van den Dikkenberg. Wat zijn zijn plannen voor de barbecuewinkel en hoe laat hij het vuurtje branden? 


Oprichters Martijn en Patricia Schimmel startten Vuur & Rook in 2010, met als doel van elk moment rond het vuur iets bijzonders te maken. Het assortiment bestaat uit barbecues, smokers, houtskool maar ook kruidenrubs, sauzen, vlees en accessoires. Dat gebeurde in eerste instantie vanuit een boerenschuur, maar inmiddels heeft de speciaalzaak een eigen winkel in het buitengebied van Lunteren, op de Goorsteeg 3. Met zijn webshop levert het aan klanten in heel Europa.


Na 15 jaar deden de oprichters een stap terug. Sinds 1 juli is het bedrijf in handen van Van den Dikkenberg, die al 8 jaar bij Vuur & Rook werkt. Hij begon aanvankelijk met het leveren van IT-diensten en groeide vorig jaar door naar bedrijfsleider. Voor de oprichters was de overname door Van den Dikkenberg een logische stap.

Barbecue-evenementen

Dat de winkel in een buitengebied ligt, ziet van den Dikkenberg juist als een voordeel. "Hier kun je voor de deur barbecues aansteken en proeverijen houden, dat gaat lastig in een winkelcentrum." Het bedrijf organiseert jaarlijks grote evenementen, zoals de Santa Q, met zo'n 7.500 bezoekers. Zo blijft er ook buiten het traditionele barbecueseizoen veel bedrijvigheid.


In de winkel draait het om beleving. "Onze klanten komen niet alleen voor een aankoop, maar ook voor een praatje, een bakje koffie en inspiratie voor hun volgende barbecue", aldus Van den Dikkenberg. Iedere week wordt er een workshop gegeven met zo'n 40 deelnemers. Daarnaast organiseert het bedrijf barbecuewedstrijden met liefhebbers uit Nederland, België en Duitsland.

vuurenrook (8)

vuurenrook (5)

Gouden coronajaren

Waar veel winkels het tijdens corona zwaar hadden, groeide Vuur & Rook juist hard. "De groei kwam vooral in een stroomversnelling tijdens de coronajaren. Iedereen zat thuis."


De barbecuemarkt is door de jaren heen wel veranderd, merkt Van den Dikkenberg. "Vroeger begon men vaak met een Weber, maar nu kiezen mensen liever voor kwaliteit, zoals een keramische barbecue. Low and slow barbecueën is enorm populair geworden, in plaats van een simpel hamburgertje bakken." De klantenkring varieert van particulieren tot cateraars en heuse barbecue-wedstrijdteams. Ook levert het bedrijf aan andere barbecuewebshops, bijvoorbeeld Amerikaanse sauzen en exotische kruidenrubs.


Tijdens de coronaperiode kwamen er veel nieuwe webshops bij. Om die concurrentie voor te blijven wil het bedrijf naar eigen zeggen 'voor het uiterste gaan' voor de klant. "We zijn een beetje rebels. Onze klanten spreken we aan met 'je' en 'jij'." Op zaterdag, de drukste dag van de week, geeft het bedrijf standaard een croissantje aan de eerste 100 klanten. Ook heeft het zijn eigen productlijn ontwikkeld met rubs, sauzen en tools zoals een pizzaschep en handschoenen.

vuurenrook (1)

Winkeluitbreiding

De nieuwe eigenaar wil eerst bestaande processen 'met kleine stapjes' verbeteren, onder meer in de webshop, die door snelle groei soms achterliep. Halverwege 2026 volgt wel een grote stap: de winkel wordt dan 2,5 keer zo groot, met meer ruimte voor demonstraties, workshops en beleving.


Daarnaast zet Vuur & Rook sterker in op online marketing en uitbreiding naar buurlanden, zoals Duitsland en België waar het naar eigen zeggen al goed presteert. "We hebben nog nooit geadverteerd op Google bijvoorbeeld, dat gaan we nu wel doen."

Shop-in-shop-concept

De omzet groeit jaarlijks met zo'n 30 procent en de winst stijgt mee, aldus de nieuwe eigenaar. Wel blijft het weer een belangrijke factor: door het slechte weer bleef de omzet vorig jaar in de eerste helft achter. Dit jaar probeert het bedrijf die achterstand in te halen.


Naast de uitbreiding van de winkel volgend jaar, staan extra winkels niet op de planning. Van den Dikkenberg denkt wel aan shop-in-shop-concepten, bijvoorbeeld bij campings, om daar ook de barbecueërs te bereiken. Hij ziet daar veel potentie: "Op het moment dat je in een keer de kleine zakjes houtskool over de toonbank ziet vliegen, weet je dat de campings opengaan."

vuurenrook (6)

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!