Winkeliers zien toekomst in 'offline' digitale euro

Winkeliers zien toekomst in 'offline' digitale euro

Nederlandse retailers zien kansen in een 'offline' digitale euro, zolang de kosten beheersbaar blijven, blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank.

Nederlandse retailers zien kansen in het gebruik van een 'offline' digitale euro: een betaalmiddel dat blijft werken als de stroom- of digitale netwerken niet beschikbaar zijn. Dat blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) onder ruim 1.000 retailers.

De Europese Centrale Bank onderzoekt samen met de nationale centrale banken de mogelijkheid om naast contant geld ook een digitale euro uit te geven. Voor retailers zijn vooral veiligheid, privacy en doorgang bij storingen de belangrijkste eigenschappen. Het grote voordeel van de offline digitale euro is dat betaaltransacties door kunnen blijven zonder internetverbinding, bijvoorbeeld via een smartphone of een betaalkaart.

Onder de deelnemende retailers vallen onder meer winkelbedrijven, horeca, benzinestations en dienstverleners. Zij staan positief tegenover de digitale euro, mits de kosten van de digitale euro beperkt blijven. 79 procent vreest hogere transactietarieven dan bij de huidige betaalmiddelen. Zij vinden dat die gelijk of lager zouden moeten zijn. Daarnaast vormt de benodigde investering in nieuwe software of betaalterminals een belangrijk aandachtspunt voor 2 op de 3 retailers. Veel van hen zouden zoveel mogelijk de huidige betaalinfrastructuur en -apparatuur kunnen blijven gebruiken voor digitale euro-betalingen.

Beperkte bekendheid
Uit het onderzoek blijkt ook dat de bekendheid met de digitale euro beperkt is. Bijna de helft van de retailers (46 procent) zegt er nog nooit van gehoord te hebben, 43 procent heeft er weleens van gehoord, en 11 procent is goed bekend met het concept. Volgens de DNB is dit verklaarbaar, omdat er nog geen politiek akkoord is over de invoering van de digitale euro.

De EU-lidstaten, het Europees Parlement en de Europese Commissie moeten de komende tijd nog onderhandelen over de wetgeving. Zodra deze gereed is en zij akkoord gaan met de invoering van dit nieuwe betaalmiddel, kan de ECB het nieuwe betaalsysteem bouwen voor alle eurolanden. Met de digitale euro wil Europa zijn strategische onafhankelijkheid op betaalgebied vergroten. Het betaalmiddel moet zelfstandig functioneren en een Europees alternatief bieden naast niet-Europese betaaldienstverleners en grote internationale techbedrijven.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!