ACM legt garantieregels uit in pop-upwinkel
Gepubliceerd op 10 september 2025 om 11:12
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet een sterke stijging in meldingen over garantiekwesties. Daarom start de waakhond een nieuwe campagne die consumenten moet informeren. Dat gebeurt onder andere met een pop-upwinkel op Utrecht Centraal.
De ACM wil de veelvoorkomende misvatting dat garantie standaard na 2 jaar stopt uit de wereld helpen. In de eerste helft van 2025 zijn hierover al bijna net zoveel meldingen (3.500) binnengekomen als in heel 2024 (3.900). Consumenten klagen vooral dat wordt verteld dat ze na 2 jaar nergens meer recht op hebben. Uit onderzoek blijkt ook dat 41 procent van de consumenten het ongemakkelijk vindt om te klagen over een kapot product.
In de pop-upvestiging op Utrecht Centraal kunnen bezoekers ontdekken hoe het zit met de garantie op veelgebruikte producten, zoals televisies, koelkasten, laptops en stofzuigers. Ook kunnen bezoekers het gesprek oefenen met een verkoper om een beroep te doen op die langere garantie, via een hologram in een zogenoemde holobox.