ACM legt garantieregels uit in pop-upwinkel

ACM legt garantieregels uit in pop-upwinkel

In de vestiging op Utrecht Centraal kunnen bezoekers ontdekken hoe het zit met de garantie op veelgebruikte producten, zoals televisies, koelkasten en stofzuigers.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet een sterke stijging in meldingen over garantiekwesties. Daarom start de waakhond een nieuwe campagne die consumenten moet informeren. Dat gebeurt onder andere met een pop-upwinkel op Utrecht Centraal.

De ACM wil de veelvoorkomende misvatting dat garantie standaard na 2 jaar stopt uit de wereld helpen. In de eerste helft van 2025 zijn hierover al bijna net zoveel meldingen (3.500) binnengekomen als in heel 2024 (3.900). Consumenten klagen vooral dat wordt verteld dat ze na 2 jaar nergens meer recht op hebben. Uit onderzoek blijkt ook dat 41 procent van de consumenten het ongemakkelijk vindt om te klagen over een kapot product.

In de pop-upvestiging op Utrecht Centraal kunnen bezoekers ontdekken hoe het zit met de garantie op veelgebruikte producten, zoals televisies, koelkasten, laptops en stofzuigers. Ook kunnen bezoekers het gesprek oefenen met een verkoper om een beroep te doen op die langere garantie, via een hologram in een zogenoemde holobox.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!