Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
Albert Heijn
Om verspilling verder tegen te gaan, kwam Albert Heijn tijdens de Verspillingsvrije Week met een kijk, ruik en proef-logo op de proppen. Dit logo, te vinden op de magere en volle yoghurt en karnemelk van het eigen merk, moet klanten bewust maken van hoe lang iets nog goed is. Komende jaren komt het embleem ook op andere eigen merk verpakkingen met een 'ten minste houdbaar tot'-code.
Mud Jeans
Mud Jeans heeft het Testex Circularity Label (TCL) in ontvangst genomen. Daarmee is het Nederlandse bedrijf het eerste denimmerk ter wereld met dit label. TCL is een onafhankelijke certificering die de duurzaamheid, repareerbaarheid en recyclebaarheid van textiel streng meet. Concreet betekent dit dat de repareerbaarheid van de jeans moet worden erkend als een kernwaarde en ook zijn ontworpen om gerepareerd en langer gedragen te worden. Verder betekent het dat het merk duurzaam is en langer mee gaat, maar ook dat door de...
Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
Albert Heijn
Om verspilling verder tegen te gaan, kwam Albert Heijn tijdens de Verspillingsvrije Week met een kijk, ruik en proef-logo op de proppen. Dit logo, te vinden op de magere en volle yoghurt en karnemelk van het eigen merk, moet klanten bewust maken van hoe lang iets nog goed is. Komende jaren komt het embleem ook op andere eigen merk verpakkingen met een 'ten minste houdbaar tot'-code.
Mud Jeans
Mud Jeans heeft het Testex Circularity Label (TCL) in ontvangst genomen. Daarmee is het Nederlandse bedrijf het eerste denimmerk ter wereld met dit label. TCL is een onafhankelijke certificering die de duurzaamheid, repareerbaarheid en recyclebaarheid van textiel streng meet. Concreet betekent dit dat de repareerbaarheid van de jeans moet worden erkend als een kernwaarde en ook zijn ontworpen om gerepareerd en langer gedragen te worden. Verder betekent het dat het merk duurzaam is en langer mee gaat, maar ook dat door de monomateriaalaanpak en het vermijden van synthetische materialen de producten beter te recyclen zijn.
Odlo
Het Zwitserse kledingmerk Odlo breidt zijn gratis reparatieservice uit naar alle Europese winkels. Het initiatief is onderdeel van het ReWear-programma, waarmee het merk de afvalberg wil verkleinen. Naast de gratis reparatieservice biedt het programma ook een platform aan waar gebruikte kleding opnieuw kan worden verkocht en neemt het bedrijf ook kleding in. Via die weg wordt, afhankelijk van de staat van het product, de stof gerecycled of doorverkocht. In Nederland heeft het merk geen fysieke winkels, maar wordt het onder meer via Intersport verkocht.
Amazon
Amazon wil in 2030 in totaal 100.000 elektrische bestelwagens hebben om de producten versturen. Op die manier hoopt het bedrijf de uitstoot in, met name de last mile, flink te verminderen. Er is wel nog een lange weg te gaan, want momenteel worden er iets meer dan 10 van deze bestelwagens getest. In 2022 sprak Amazon al de wens uit om vanaf 2040 netto nul koolstofuitstoot te hebben. Een elektrisch wagenpark is een vereiste voor de retailer om dit te behalen.
Fortnum & Mason's
Fortum & Mason's heeft de herfstetalage van de flagshipstore in Londen volledig gebeeldhouwd uit gerecyclede materialen. De serie omvat dieren zoals olifanten, mestkevers, gieren en octopussen. De oorspronkelijke kruidenier, die inmiddels is uitgegroeid tot luxewarenhuis, wil met de etalage terug naar zijn oorsprong toen oprichter William Fortnum kaarsen hergebruikte uit het huishouden van koningin Anne. De oprichter was haar lakei. Fortnum & Mason's wil via deze hergebruikte beelden laten zien dat luxe niet per sé nieuw hoeft te zijn.
RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event, met sprekers van Action, HEMA, Dille & Kamille en Ekoplaza. De 2e editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.