'Nederlanders kopen vaker producten en minder diensten online'
Gepubliceerd op 23 september 2025 om 07:00
Nederlandse consumenten hebben in de eerste helft van 2025 online ruim 17 miljard euro uitgegeven, een daling van 1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal aankopen nam eveneens af met 1 procent, naar 168 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek van NielsenIQ, in opdracht van Thuiswinkel.org.
De daling van de uitgaven is te wijten aan dalende uitgaven aan diensten, met 7 procent. Vooral bij tickets voor attracties en evenementen is een sterke daling zichtbaar: de bestedingen gingen met 16 procent omlaag en het aantal aankopen met 15 procent. Deze trend startte in het eerste kwartaal van 2025, de eerste daling sinds de coronaperiode. Ook in alle andere dienstencategorieën is sprake van een afname.
De online bestedingen aan producten namen daarentegen met 3 procent toe, en ook het aantal online aankopen groeide met 1 procent. Opvallend is de categorie 'Home & Living', die na jaren van dalende online bestedingen een groei laat zien van 19 procent in bestedingen en 7 procent in aantal aankopen.
De grootste categorie online is food/nearfood, die met 9 procent aan bestedingen groeide en 7 procent in aankopen. "Consumenten geven minder uit aan beleving, en weer meer aan producten voor in huis", aldus Paul Nijhof, interim-directeur van Thuiswinkel.org. Meubels worden bijvoorbeeld vaker online verkocht dan in fysieke winkels.
Van de totale 17 miljard ging 2,3 miljard euro naar buitenlandse webshops. Daarbij zijn Chinese webshops populairder dan die uit de VS en het VK. Van alle buitenlandse aankopen werd 30 procent gedaan bij Chinese webshops, goed voor 6,5 miljoen. In dezelfde periode een jaar eerder was dit nog 5,9 miljoen. De bestedingen daalden echter wel: van 248 miljoen naar 198 miljoen euro.
Qua apparaten kwam 40 procent van de online aankopen in de eerste 6 maanden van 2025 via de smartphone tot stand, terwijl 46 procent via de desktop of laptop werd gedaan. Toch ligt het gemiddeld besteed bedrag via de laptop hoger: 122 euro tegenover 79 euro via de smartphone.