'Nederlander heeft meer te besteden, maar kiest toch voor aanbieding'
Gepubliceerd op 24 september 2025 om 09:25
Het grootste deel van de Nederlanders heeft meer te besteden dan 3 jaar geleden. Toch worden er meer aanbiedingen en huismerken gekocht, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction.
47 procent van de ondervraagden kocht het afgelopen halfjaar vaker aanbiedingen, tegenover 41 procent in 2022. Ook het aandeel dat meer huismerken kiest, steeg: van 34 naar 37 procent. Tegelijkertijd zegt 39 procent juist minder A-merken te hebben gekocht.
Geen verspilling
De belangrijkste bezuinigingstactiek is volgens het onderzoek zo min mogelijk weggooien/geen voedselverspilling. 74 procent zegt hierop te letten en zo te bezuinigen op boodschappen. Ook wachten op aanbiedingen (60 procent) en extra veel van een product kopen dat in de aanbieding is (60 procent) zijn populair. 34 procent van de respondenten geeft aan vaker naar discounters te gaan.
Volgens de onderzoekers zijn Nederlanders door hoge inflatie, hoge voedselprijzen, onvoorspelbare wereldleiders en gewapende conflicten nu voorzichtiger met uitgaven. Dit terwijl huishoudens meer spaartegoed hebben dan ooit.