Lichte omzetstijging voor Nike, winst keldert

Lichte omzetstijging voor Nike, winst keldert

De omzet nam met 1 procent toe naar 11,7 miljard dollar, omgerekend bijna 10 miljard euro.

Nike heeft in het eerste kwartaal van boekjaar 2026 een omzet gerealiseerd van 11,7 miljard dollar (bijna 10 miljard euro), een stijging van 1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Desondanks kelderde de winst met 31 procent naar 727 miljoen dollar, ruim 618 miljoen euro.

De winst stond vooral onder druk door lagere verkoopprijzen door meer kortingen en een verschuiving in verkoopkanalen, gecombineerd met hogere invoerheffingen in Noord-Amerika.

De prestaties van Nike verschillen sterk per regio. Noord-Amerika toonde een bescheiden groei (+4 procent) vanwege meer verkopen van onder meer kleding en sportaccessoires. In de EMEA-regio steeg de omzet met 6 procent, vooral dankzij een sterke vraag naar kleding. In China daarentegen liep de omzet met 9 procent terug, waarbij sportaccessoires zelfs ruim een derde minder opleverden. 

"Hoewel we successen boeken, ligt er nog werk om alle sporten, regio’s en verkoopkanalen op een vergelijkbaar pad te krijgen in een dynamische marktomgeving", aldus ceo Elliott Hill.

Hill, die een jaar geleden het roer bij Nike overnam, werkt aan een omvangrijke turnaroundstrategie. Het sportmerk verkeert al enige tijd in zwaar weer en zet onder zijn leiding sterker in op directe verkoop aan consumenten. Zo opent Nike in ons land binnenkort een nieuwe partnerstore van 1.000 vierkante meter in Den Haag.

 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!