Sustainable Retail: Leren recyclen op de academie van Delhaize

Sustainable Retail: Leren recyclen op de academie van Delhaize

Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.

Decathlon

Decathlon gaat in verschillende filialen pre-loved sneakers en sportschoenen verkopen. De Franse retailer doet dit in samenwerking met het Rotterdamse sneaker resalebedrijf Wear. De introductie van pre-loved schoenen start als een test in 5 vestigingen, bewust verspreid over het land: Amsterdam Arena, Amsterdam Noord, Rotterdam Coolsingel, Kerkrade en Den Haag. De inzichten die hier worden opgedaan, zullen bepalend zijn voor een eventuele landelijke uitrol en de verbreding van het tweedehands assortiment.

Delhaize

Delhaize opent een recycling academy. De 'school' moet klanten helpen beter en bewuster te sorteren. Het bedrijf biedt de 'lessen' aan in de vorm van video's, waarmee de consument stap voor stap te zien krijgt hoe het moet omgaan met huishoudelijk afval. "Goed sorteren is essentieel als we de kringloopeconomie echt willen laten werken", zegt Charlotte De Vroey, sustainability director bij Delhaize. Hoewel...

Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.

Decathlon

Decathlon gaat in verschillende filialen pre-loved sneakers en sportschoenen verkopen. De Franse retailer doet dit in samenwerking met het Rotterdamse sneaker resalebedrijf Wear. De introductie van pre-loved schoenen start als een test in 5 vestigingen, bewust verspreid over het land: Amsterdam Arena, Amsterdam Noord, Rotterdam Coolsingel, Kerkrade en Den Haag. De inzichten die hier worden opgedaan, zullen bepalend zijn voor een eventuele landelijke uitrol en de verbreding van het tweedehands assortiment.

Delhaize

Delhaize opent een recycling academy. De 'school' moet klanten helpen beter en bewuster te sorteren. Het bedrijf biedt de 'lessen' aan in de vorm van video's, waarmee de consument stap voor stap te zien krijgt hoe het moet omgaan met huishoudelijk afval. "Goed sorteren is essentieel als we de kringloopeconomie echt willen laten werken", zegt Charlotte De Vroey, sustainability director bij Delhaize. Hoewel het initiatief niet direct bij de retailer toepasbaar is, past het volgens de supermarktketen wel in het plaatje van verduurzamen. "Voor Delhaize is het een logische verlenging van haar strijd tegen plastic."

Gamma

Gamma lanceert een nieuwe duurzaamheidscampagne. De doe-het-zelfwinkel laat door middel van een commercial aan consumenten zien hoe er met eenvoudige aanpassingen in huis water en energie kunnen worden bespaard. Perijn Hoefsloot, marketing directeur bij Gamma zegt daarover: "Juist door kleine stappen te zetten en die zichtbaar te maken, creëren we samen impact. We willen mensen laten zien dat het makkelijk is én motiverend werkt."

Hornbach/Lidl

Zowel Lidl als Hornbach hebben een stap gemaakt in duurzaam transport. Hornbach heeft 160 snellaadplekken bij vestingen laten plaatsen. Daarmee kunnen klanten hun auto's en klusbussen makkelijk opladen en met een volle batterij naar huis. Lidl bedient het milieu eveneens maar doet dit aan de leverancierskant. Bij het nieuwe dc in Etten-Leur heeft het bedrijf een snellaadplein gemaakt. Daardoor kunnen 63 Lidl-winkels elektrisch en biobrandstof aangedreven worden bevoorraad.

Anne & Max

Anne & Max wil voedselverspilling tegengaan door ingrediënten te gebruiken die anders weggegooid zouden worden. In samenwerking met No Waste Army, een bedrijf dat onder andere ook een partnerschap heeft met Pieter Pot, gaat de horecaketen energiesap maken van worteloverschot. "We willen onze gasten meegeven dat je met zorg en creativiteit iets heel moois kunt maken van producten die anders verloren zouden gaan," aldus Wobbe van Zoelen, oprichter van Anne&Max.

RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event, met sprekers van Action, HEMA, Dille & Kamille en Ekoplaza. De 2e editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!