'Aantal supermarktmeters in Nederland blijft groeien'
Gepubliceerd op 6 oktober 2025 om 08:49
De Nederlandse supermarktbranche ziet het aantal vierkante meters toenemen. Daarmee vormt ons land een uitzondering op andere Europese landen waar de groei stagneert, waaronder België. Dat blijkt uit Market Report 2025 van RetailSonar.
De Nederlandse netto winkelvloeroppervlakte is in 2025 4,85 miljoen vierkante meter. Dat is een stijging van 2,63 procent vergeleken met het voorgaande jaar. In België komt de netto winkelvloeroppervlakte uit op 3,80 miljoen vierkante meter (+0,54 procent).
De groei in meters is volgens de onderzoekers te danken aan de hogere bestedingen aan boodschappen. Nederlanders geven gemiddeld 2.927 euro per jaar uit aan boodschappen. In België is dat 2.851 euro per jaar. Daarnaast is in ons land sprake van een lagere marktdichtheid vergeleken met onze zuiderburen. Nederland heeft 1 winkelpunt per 2.757 inwoners, terwijl België 1 supermarkt per 2.399 inwoners telt.
Buurtwinkels laten juist een daling zien. Het aantal buurtwinkels nam in ons land in de periode 2024-2025 met 13 stuks af naar 1.374 locaties. Dat is het gevolg van het verbod op tabaksverkoop door buurtwinkels, dat op 1 januari 2024 inging. De daling is daarom volgens de onderzoekers naar verwachting tijdelijk.