Jumbo beëindigt inkoopsamenwerking met Everest en Epic Partners
Gepubliceerd op 6 oktober 2025 om 11:54
Jumbo beëindigt per eind 2025 de samenwerking met internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners. De supermarktketen wil de inkoop van A-merken voortaan 'op een andere manier vormgeven'.
De concrete invulling daarvan wordt besproken met alle betrokken stakeholders, waaronder leveranciers. De samenwerking met de Duitse supermarktketen Edeka voor de gezamenlijke inkoop van eigen merkproducten en met Everest Fresh voor de inkoop van aardappelen, groenten en fruit blijft ongewijzigd. Voor klanten verandert er niets, aldus de supermarktketen.
De samenwerking met Everest en Epic Partners ging in 2023 van start. Het partnerschap leverde Jumbo naar eigen zeggen een meer gelijkwaardige inkooppositie ten opzichte van internationale A-merkleveranciers op. Interim-ceo Tom Heidman stelt dat de samenwerking heeft bijgedragen aan een 'betaalbaar, ruim en relevant assortiment'. Verder bood het ruimte voor investeringen in het assortiment en de verduurzaming daarvan. Daarnaast gaf het inzicht in het internationale inkoopspeelveld.
Heidman ziet de beëindiging als een 'positieve ontwikkeling'. De samenwerking past volgens hem niet langer bij de strategische koers van Jumbo. "Onze koers vraagt om meer ruimte om vanuit eigen kracht en in directe samenwerking met leveranciers – passend bij Jumbo als familiebedrijf – invulling te geven aan de inkoop van A-merken. Met een sterke focus op de relatie en een toekomstgerichte samenwerking voor gezamenlijke groei."