Boodschappen doen saai? In de Oekraïense supermarkt Silpo aan de Hrihorenka Avenue in hoofdstad Kiev in ieder geval niet. Hier verandert winkelen in een interactieve beleving waar kameleons, kunst en ruimtevaart elkaar ontmoeten.
Bij binnenkomst in de winkel stuit je meteen tegen een draaiwiel aan waar vers fruit wordt omgetoverd tot kunstwerken. Op de fruitafdeling zijn wemelt het van de kameleons, die volgens de supermarkt symbool staan voor aanpassingsvermogen. Wie goed kijkt, spot nog meer bijzondere dieren. Ooit een papegaai gezien die lijkt op een ananas, bijvoorbeeld? Of een 'knoflookgans'?
Swipe naar rechts in het carrousel om meer beelden te zien.
Carrousel
De broodafdeling neemt je vervolgens mee op ruimtereis. Boven de broden ontvouwt zich een mini-heelal, compleet met planeten, sommige in de vorm van pizza's. Her en der 'zoeft' er ook een ruimtevaartschip voorbij.
Boodschappen doen saai? In de Oekraïense supermarkt Silpo aan de Hrihorenka Avenue in hoofdstad Kiev in ieder geval niet. Hier verandert winkelen in een interactieve beleving waar kameleons, kunst en ruimtevaart elkaar ontmoeten.
Bij binnenkomst in de winkel stuit je meteen tegen een draaiwiel aan waar vers fruit wordt omgetoverd tot kunstwerken. Op de fruitafdeling zijn wemelt het van de kameleons, die volgens de supermarkt symbool staan voor aanpassingsvermogen. Wie goed kijkt, spot nog meer bijzondere dieren. Ooit een papegaai gezien die lijkt op een ananas, bijvoorbeeld? Of een 'knoflookgans'?
Swipe naar rechts in het carrousel om meer beelden te zien.
De broodafdeling neemt je vervolgens mee op ruimtereis. Boven de broden ontvouwt zich een mini-heelal, compleet met planeten, sommige in de vorm van pizza's. Her en der 'zoeft' er ook een ruimtevaartschip voorbij.




De supermarkt wil met het concept de klanten aanmoedigen om het 'gewone op buitengewone manieren te zien' en wil zijn klanten eraan herinnering dat verandering in elk aspect van het leven mogelijk is. "Het gaat ons niet alleen om de producten, maar om het gevoel van transformatie dat elk bezoek met zich meebrengt", zegt Svitlana Shchegrykovych, hoofd import-export bij Fozzy Group, het moederbedrijf van Silpo.
Zoals in iedere andere supermarkt eindigt een bezoek ook hier met een bekende interactieve ervaring: het trekken van de portemonnee.

Silpo
Silpo is een Oekraïens retailbedrijf dat een supermarktketen exploiteert. Het bedrijf werd in 2001 opgericht door Volodymyr Kostelman. De keten maakt deel uit van de Fozzy Group. Eind 2021 telde de supermarktketen 333 filialen. Door de oorlog gingen winkels verloren in tijdelijk bezette gebieden, waardoor dit aantal daalde. Op het dieptepunt bleven er nog 320 winkels actief.