'Everest zet Jumbo uit inkoopalliantie, ondernemers woedend'
Gepubliceerd op 8 oktober 2025 om 15:15
Niet Jumbo, maar Everest zou de samenwerking tussen beide partijen hebben opgezegd. Dat bevestigen bronnen tegenover RetailTrends.
Jumbo zou door de eigen gebrekkige inkoop te vaak een beroep hebben gedaan op boycots waardoor de Everest-leden geïrriteerd raakten. "Jumbo kwam op A-merken te weinig brengen en te veel halen. Ook in de persoonlijke sfeer boterde het niet."
Volgens ingewijden zijn Jumbo-ondernemers woedend dat hun formule uit het inkoopverbond is gezet. De ondernemers zagen klanten afvloeien door de door Everest opgelegde inkoopboycots. Ze zagen echter ook het belang. Het stopzetten van de internationale inkoop gaat Jumbo dit jaar 30 miljoen euro kosten waarvan 60 procent doorvloeit richting ondernemers, aldus de bronnen.
Dat geld is hard nodig om de marges te stutten. Die zijn weliswaar iets zijn toegenomen, maar duidelijk onder het niveau van de laatste jaren. "Het zal voor Jumbo moeilijk zijn om dit bedrag lokaal in Nederland met partnerships met fabrikanten weer uit de markt te halen", aldus een bron.
De ondernemers zouden naast de te lage marges kampen met een slechte prijsperceptie van hun Jumbo-formule, die de omzetontwikkeling drukt. De combinatie van lage marges op te lage omzetten leidt tot een groeiende ondernemersdebiteurenlijst in Veghel. Er zit voor het bestuur van de ondernemersvereniging Jumbo (OVJ) extra druk op de ketel, omdat het huidige conditiestelsel afloopt over precies een jaar.
Kennismaking afgeblazen
Vorige week zouden de ondernemers op uitnodiging van het bestuur van hun vereniging als groep kennismaken met de nieuwe Jumbo topman, de Deen Jesper Højen. Het OVJ-bestuur blies deze eerste kennismaking echter af. Het wilde niet een podium op om naast de nieuwe ceo uit te leggen dat het vertrek uit het inkoopverbond een goede keuze was, aldus een bron. Dat Jumbo ondertussen zelf zegt dat het op eigen initiatief de samenwerking heeft beëindigd, wordt beoordeeld als een 'veel sterker en eleganter verhaal'om naar buiten te brengen dan dat er sprake is van een gedwongen vertrek.
De rol van Jumbo binnen Everest was een lastige en leidde tot irritatie. Iedere inkoopstrijd die vanuit Jumbo werd aangewakkerd leidde tot verplichte boycots bij de andere leden. Leden als Edeka hebben echter veel grotere volumes in A-merken en voelden in absolute zin en bij iedere boycot een veel grotere pijn. "Oftewel bij A-merken kwam Jumbo te veel halen binnen Everest en te weinig brengen", zo luidt het. De volumes in vers en PL zouden overigens wel meer toevoegen aan de centrale internationale inkoop, die nog steeds gebundeld met Everest Fresh en Edeka.
Het vertrouwen tussen Jumbo en Everest werd ook niet verbeterd door de vele wisselingen aan de Jumbo-top en onderlinge persoonlijke frictie tussen het huidige Jumbo- en Everestmanagement.
Ook vaktitel Distrifood schrijft dat inkoopclub Everest en niet Jumbo de samenwerking heeft beëindigd. Distrifood schrijft dat 'onvrede over het niveau van management en inkoop binnen Jumbo' aanleiding is voor het besluit. Everest zou zich intern al meerdere malen kritisch hebben uitgelaten over falende bedrijfsprocessen en verbetering hebben geëist.
Reactie Jumbo
Jumbo-ondernemer Johan Plemp, voorzitter van de Ondernemers Vereniging Jumbo was niet bereikbaar voor commentaar. In een reactie zegt een Jumbo-woordvoerder: "Wat er ook wordt gezegd door Everest en Epic Partners of anderen, voor ons staat vast dat het vertrouwen in de samenwerking die we hadden, in de afgelopen periode is afgenomen. Een beëindiging van de samenwerking per eind dit jaar voelt voor ons daarom goed. Voor wat betreft de mening van ondernemers over de stop van samenwerking met Everest en Epic Partners: het is niet aan ons om namens al onze ondernemers te spreken. Wat we wél kunnen zeggen, is dat we uit contact met het bestuur van de Jumbo-ondernemers (OVJ) hebben vernomen dat zij de beëindiging begrijpen."