Moederbedrijf vanHaren in Duitsland veroordeeld voor greenwashing
Gepubliceerd op 9 oktober 2025 om 11:31
De Duitse milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) heeft de rechtszaak over misleidende duurzaamheidsclaims tegen Deichmann gewonnen. De schoenenverkoper had duizenden producten als 'duurzaam' gepresenteerd, zonder enige uitleg of bewijs van milieuvoordelen.
De rechter bepaalde dat Deichmann zijn duurzaamheidsclaims moet intrekken en de reclame moet staken. In de procedure heeft de milieuorganisatie ook kunnen aantonen dat de schoen in kwestie geen milieuvoordelen heeft ten opzichte van concurrerende producten. De rechter ging hierin mee.
Jürgen Resch, federaal directeur van de DUH, is blij met de uitspraak: "De schoenenverkoper speelt met het groene imago zonder te zeggen wat 'duurzaamheid' überhaupt zou moeten betekenen. Wie reclame maakt met loze milieubeloften, bedriegt klanten – en dat is gewoon illegaal. Het feit dat het bedrijf de term inmiddels stilletjes heeft geschrapt, spreekt boekdelen. Deze uitspraak geeft een duidelijk signaal af: als je duurzaamheid belooft, moet je het bewijzen – al het andere is greenwashing."