Infographic: Discountsupermarkten groeien nog steeds, maar minder hard

Infographic: Discountsupermarkten groeien nog steeds, maar minder hard

Discounters blijven de Nederlandse supermarktmarkt domineren, al neemt hun voorsprong af, blijkt uit de Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor over het derde kwartaal 2025. Welke ontwikkelingen spelen er in het afgelopen kwartaal in de supermarktbranche?


De totale consumentenbestedingen in de Nederlandse supermarktbranche lagen in het derde kwartaal 4,2 procent hoger dan een jaar eerder. Dat komt vooral door een stijging van de gemiddelde besteding per bezoek (+3,4 procent), als gevolg van de aanhoudende prijsinflatie. Ook deden consumenten iets vaker boodschappen dan vorig jaar zomer.

 

 

Bron: Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q3 2025


De verschuiving tussen supermarktsegmenten zet ook dit kwartaal door. Servicesupermarkten leveren opnieuw marktaandeel in, terwijl online spelers relatief het sterkst groeien (index 108). Hard discounters groeien iets minder snel (index 104), maar boeken in...

Discounters blijven de Nederlandse supermarktmarkt domineren, al neemt hun voorsprong af, blijkt uit de Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor over het derde kwartaal 2025. Welke ontwikkelingen spelen er in het afgelopen kwartaal in de supermarktbranche?


De totale consumentenbestedingen in de Nederlandse supermarktbranche lagen in het derde kwartaal 4,2 procent hoger dan een jaar eerder. Dat komt vooral door een stijging van de gemiddelde besteding per bezoek (+3,4 procent), als gevolg van de aanhoudende prijsinflatie. Ook deden consumenten iets vaker boodschappen dan vorig jaar zomer.

 

Afbeelding1

 

Bron: Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q3 2025


De verschuiving tussen supermarktsegmenten zet ook dit kwartaal door. Servicesupermarkten leveren opnieuw marktaandeel in, terwijl online spelers relatief het sterkst groeien (index 108). Hard discounters groeien iets minder snel (index 104), maar boeken in absolute zin wel de grootste winst. Ook nieuwkomers weten nog altijd licht terrein te winnen.


segmenten hiiper

 

Bron: Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q3 2025


Aldi blijft de sterkste groeier, met een marktaandeelindex van 114 ten opzichte van vorig jaar. De groei komt vooral door meer klanten (+5 procent) en hogere bestedingen per transactie (+9 procent). Het groeitempo vlakt echter af: vergeleken met het tweede kwartaal ligt de index op 103.

 

Afbeelding3

 

Bron: Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q3 2025

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!