Discounters blijven de Nederlandse supermarktmarkt domineren, al neemt hun voorsprong af, blijkt uit de Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor over het derde kwartaal 2025. Welke ontwikkelingen spelen er in het afgelopen kwartaal in de supermarktbranche?
De totale consumentenbestedingen in de Nederlandse supermarktbranche lagen in het derde kwartaal 4,2 procent hoger dan een jaar eerder. Dat komt vooral door een stijging van de gemiddelde besteding per bezoek (+3,4 procent), als gevolg van de aanhoudende prijsinflatie. Ook deden consumenten iets vaker boodschappen dan vorig jaar zomer.
Bron: Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q3 2025
De verschuiving tussen supermarktsegmenten zet ook dit kwartaal door. Servicesupermarkten leveren opnieuw marktaandeel in, terwijl online spelers relatief het sterkst groeien (index 108). Hard discounters groeien iets minder snel (index 104), maar boeken in...
Discounters blijven de Nederlandse supermarktmarkt domineren, al neemt hun voorsprong af, blijkt uit de Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor over het derde kwartaal 2025. Welke ontwikkelingen spelen er in het afgelopen kwartaal in de supermarktbranche?
De totale consumentenbestedingen in de Nederlandse supermarktbranche lagen in het derde kwartaal 4,2 procent hoger dan een jaar eerder. Dat komt vooral door een stijging van de gemiddelde besteding per bezoek (+3,4 procent), als gevolg van de aanhoudende prijsinflatie. Ook deden consumenten iets vaker boodschappen dan vorig jaar zomer.

Bron: Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q3 2025
De verschuiving tussen supermarktsegmenten zet ook dit kwartaal door. Servicesupermarkten leveren opnieuw marktaandeel in, terwijl online spelers relatief het sterkst groeien (index 108). Hard discounters groeien iets minder snel (index 104), maar boeken in absolute zin wel de grootste winst. Ook nieuwkomers weten nog altijd licht terrein te winnen.

Bron: Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q3 2025
Aldi blijft de sterkste groeier, met een marktaandeelindex van 114 ten opzichte van vorig jaar. De groei komt vooral door meer klanten (+5 procent) en hogere bestedingen per transactie (+9 procent). Het groeitempo vlakt echter af: vergeleken met het tweede kwartaal ligt de index op 103.

Bron: Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor Q3 2025