Beter Beds weg naar een efficiëntere verduurzaming van afvalstromen

Beter Beds weg naar een efficiëntere verduurzaming van afvalstromen

Beter Bed doet al meer dan 40 jaar mee in de beddenmarkt. Nog altijd staat de missie om mensen beter te laten slapen recht overeind. Voor een toekomstgericht merk zijn duurzame stappen onmisbaar, weet de keten uit Uden. Verduurzaming van de afvalstromen is een van de acties waarmee de beddenketen impact wil maken. 


Branded content


Je fysiek en metaal goed voelen valt of staat met een goede nachtrust. En omdat we er een derde van ons leven in liggen, is een goed bed een must. Toch valt het voor veel consumenten helemaal niet mee om een keuze te maken uit het duizelingwekkende aanbod. ''Als je zo lang bestaat als wij bouw je veel expertise op. Op basis van die kennis vinden we voor iedereen het juiste bed'', zegt Jaap Westland, director sustainability en propertymanagement. ''Wij vinden dat iedereen lekker moet kunnen slapen.''


Op zijn missie 'Beter slapen, beter leven' ontwikkelde de slaapspecialist de zogenoemde Beter Slapen iD: een gratis lichaamsscan die de klant in een paar minuten koppelt aan het best passende matras. Een slim matras verzamelt duizenden datapunten over de lichaamshouding, voorkeuren en gewichtsverdeling en ontwikkelt zo een persoonlijk slaapprofiel. Dit slaapprofiel wordt vervolgens gekoppeld aan het matrassenassortiment van Beter Bed, waaruit een persoonlijke top 5 rolt die de klant direct uitprobeert in de winkel. Gecombineerd met het advies van de slaapexperts in de winkel vindt iedereen volgens het bedrijf zijn ideale matras.


Klanten kunnen voor een gratis lichaamsscan terecht in de 3 experiencestores van Beter Bed of in 1 van de andere 103 winkels in Nederland en België. Daarnaast bedient het bedrijf klanten ook steeds meer online. ''Op basis van persoonlijke gegevens kunnen we in de webshop komen tot een ranking van de 5 beste matrassen. Al blijft de combinatie met een fysieke test het best. Een bed moet je voelen.''


Stappen zetten 

Het succes van die aanpak zien ze bij Beter Bed naar eigen zeggen onder meer terug in een hoge netpromoterscore (NPS). Ook ontving de slaapretailer 7 keer de ABN Amro-publieksprijs voor Beste Winkelketen.


Tezamen met de belofte om mensen beter te laten slapen is er het streven naar een duurzamere werkwijze met meer verantwoorde producten, aandacht voor de mens en minder impact op het milieu. ''De branche en ook wij zijn er nog lang niet als het gaat over duurzaamheid en circulariteit'', vervolgt Westland, die niets op heeft met greenwashing. ''Continu stappen blijven zetten in de juiste richting werkt wel. Zo vindt de klant in elk van onze productcategorieën inmiddels een duurzamer alternatief.''


Afvalstromen 

Het is niet de enige inspanning van Beter Bed. Verduurzaming zien we ook terug in de manier waarop het bedrijf met de eigen afvalstromen omgaat. Papier, karton en folie worden gescheiden en waar mogelijk gerecycled. ''Denk onder meer aan verpakkingsmateriaal van bedden en matrassen, dat we weer meenemen als we bij de klant zijn geweest'', vervolgt Westland. ''Toch vormen matrassen onze grootste retourstroom. Iedereen die bij ons een matras koopt kan zijn oude inleveren. Dat nemen we mee, zodat het op hoogwaardige wijze kan worden gerecycled.''


De transporten van deze retourstromen worden volledig benut. De vrachtwagens die eens per week de winkels beleveren, nemen daarna meteen karton, papier en folie mee terug naar het distributiecentrum. En de wagens die matrassen bezorgen bij de klant, nemen direct de oude exemplaren mee. 


Hulp van Renewi 

Beter Bed centraliseert hiermee de eigen afvalstromen naar zijn 4 distributiecentra in het land waar deze vervolgens vakkundig worden gescheiden. De ingezamelde matrassen komen in de distributiecentra binnen en zijn goed voor zo’n 1.000 ton per jaar. Al met al zag de slaapretailer zich daarmee geplaatst voor enorme volumes en weer een nieuwe uitdaging: de nood aan meer efficiëntie.


Het was een goede bekende die met de oplossing kwam. Renewi, om precies te zijn. Het waste-to-productbedrijf geldt al jaren als de vaste afval- en recyclingpartner van Beter Bed. Een perscontainer  was het antwoord, vertelt Renewi’s senior key-accountmanager Sander Holtring: ''In de perscontainer in Uden kan Beter Bed 4 tot 5 keer meer matrassen kwijt dan in de oude containers en dus eenzelfde hoeveelheid matrassen inzamelen in 1 keer. De geperste matrassen worden vervoerd naar RetourMatras, een bedrijf dat de materialen eruit haalt en er gedeeltelijk nieuwe producten van maakt. Beter Bed heeft nu wekelijks 5 van deze transporten minder. Dat leidt tot een reductie van kosten en CO2-uitstoot. Verder hebben we in alle distributiecentra perscontainers geplaatst voor papier, karton en folie.''


Renewi recyclet afval en doet dat voor overheden, huishoudens en bedrijven. Retailers staan volgens het bedrijf voor een groeiende uitdaging in de verduurzaming van hun afvalstromen en hoe deze zich verhoudt tot efficiëntie en ruimte op de winkelvloer. Bovendien moeten zij hun transportbewegingen terugdringen. De perscontainer kan hierbij volgens Renewi een nuttig en belangrijk hulpmiddel zijn.


Rapportagetool 

Het is slechts 1 van de instrumenten in het arsenaal van de recycler, die in de samenwerking met bedrijven geregeld een adviserende rol op zich neemt. Renewi biedt klanten ook een tool die hen helpt hun duurzame inspanningen vast te leggen voor de verplichte CSRD-rapportage én om gerichter actie te ondernemen. Het bijbehorende platform geeft hun inzicht in de eigen afvalstromen.


''Met onze CSRD-tool in de Renewi-portal hebben gebruikers actueel en dus realtime inzicht in de CO2-uitstoot en het recyclingspercentage per afvalstroom'', zegt René Heijmeskamp, director national accounts bij Renewi. ''Hiermee zien onze klanten direct de effecten van hun acties en kunnen zij hierop sturen.''


Het grote voordeel van verduurzaming van de afvalstromen is dat Beter Bed zijn CO2-uitstoot daarin verlaagt en volgens de heren bijdraagt aan circulariteit in de keten. Al is de kostenbesparing eveneens interessant, merkt Westland op. Het bedrijf blijft natuurlijk wel een retailer.


Tot slot: ''Dit soort duurzame stappen zet je nooit helemaal alleen. Hoe meer circulair je wilt werken, hoe meer het aankomt op samenwerking. Renewi is sterk in recycling. Zo kunnen wij ons blijven toeleggen op een betere nachtrust.''

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!