Unilever stopt met vage duurzaamheidsclaims
Gepubliceerd op 24 oktober 2025 om 13:29
Unilever stopt met het gebruik van onduidelijke duurzaamheidsclaims op verpakkingen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt.
Het gaat om claims als 'duurzaam geteelde pinda's' op potjes Calvé pindakaas en 'duurzame verpakking'. De Consumentenbond had hierover bij de toezichthouder aan de bel getrokken.
Vanaf 1 januari zijn de meeste verpakkingen aangepast, heeft de producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten aan de ACM toegezegd. Na die datum kunnen er nog wel producten met oude verpakkingen in de winkels liggen, omdat supermarkten hun voorraden opmaken. Sommige verpakkingen zijn door Unilever al aangepast.
"Wij zijn blij dat het bedrijf stopt met vage en algemene duurzaamheidsclaims die onduidelijk zijn voor consumenten", zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM. "De ACM juicht het toe dat bedrijven verduurzamen en daarover eerlijk communiceren."