Om voor iedere winkel en webshop de juiste producten beschikbaar te hebben, wilde Kamera Express grip op zijn voorraad. Sinds de inzet van de supply chain software van Slimstock is de servicegraad in zes maanden tijd met 10% gestegen, terwijl de voorraad met 8% is gedaald. “Het systeem zorgt dat we richting het piekseizoen precies op tijd de juiste voorraad opbouwen en daarna weer afschalen”, vertellen Bob van der Stigchel (rechts op de foto) en Michiel van Zwienen van Kamera Express.
Als specialist in foto- en videoapparatuur beschikt Kamera Express over een uitzonderlijk breed assortiment waarmee het zowel de beginnende hobbyfotograaf als de professionele gebruiker bedient. In totaal gaat het om 42.000 verschillende producten, verkrijgbaar via 33 fysieke winkels en 14 nationale webshops. “We noemen onszelf the king of the niche. Klanten kunnen alles bij ons vinden en hebben het meestal binnen een dag in huis”, vertelt teamlead category management Michiel van Zwienen. “Er zijn bepaalde producten die we niet zelf op voorraad houden, maar ook die kunnen we binnen een paar dagen leveren. Hiervoor werken we met een netwerk van 250 toeleveranciers die als het moet ook snel kunnen schakelen.”
De juiste voorraad op de juiste plek
De centrale planningsafdeling in Capelle aan den IJssel, waar ook het distributiecentrum is gevestigd, stuurt de volledige supply chain aan. “De uitdaging is om zowel in de winkels als in het dc de juiste mix van artikelen neer te leggen”, zegt demand planner Bob van der Stigchel. “In een winkel is slechts ruimte voor een kernassortiment dus hier moeten de artikelen liggen die op die specifieke locatie het meeste worden verkocht. Wie een nieuwe camera aanschaft, koopt hier meestal ook meteen een lens, een tas en een geheugenkaartje bij. Is een gevraagde camera in een winkel niet beschikbaar, dan verkoop je de rest ook niet.”
Sterke seizoensinvloeden
De vraag naar producten verschilt sterk per winkel en per periode in het jaar. “In Duitsland hebben we een winkel in een gebied waar veel vogelspotters komen. Daar verkopen we veel verrekijkers”, vertelt Van Zwienen. “Maar dat hangt ook sterk van het seizoen af”, vult Van der Stigchel aan. “In het voorjaar als de zon gaat schijnen, trekken mensen er massaal op uit om foto’s te maken. Ook in november, tijdens Black Friday, en de feestdagen in december, stijgt de verkoop flink. Op beide piekmomenten moeten we onze beschikbaarheid perfect op orde hebben. En ook zorgen dat we op tijd afschalen want camera’s zijn hoogwaardige artikelen. Die wil je niet teveel op voorraad hebben.”
Nieuwe software voor meer grip
Om in zowel het distributiecentrum als de winkels tot optimale voorraadniveaus te komen, maakt Kamera Express sinds kort gebruik van de supply chain software van Slimstock. “Voorheen reguleerden we de voorraad met ons ERP-systeem, maar dat was vanwege de groei die we als bedrijf doormaken niet langer houdbaar”, zegt COO Hans Danhof. Het systeem gaf besteladviezen op basis van vijf weken verkoophistorie en minimale voorraadniveaus die collega’s handmatig moesten instellen. “Ons supply chain proces was onvoldoende schaalbaar. We hadden behoefte aan een geïntegreerd voorraad- en winkelreplenishment-platform dat inspeelt op verkooppatronen en alle andere restricties in verschillende verkoopkanalen.”Hans Danhof, COO bij Kamera Express: “Met Slim4 klaar voor groei”
Hoger serviceniveau, minder voorraad
Sinds de invoering van Slim4 is de voorraadbeheersing aanzienlijk verbeterd. “We kijken nu veel meer vooruit dan achteruit”, zegt Van Zwienen. “Het systeem maakt een forecast van de vraag en zorgt dat we richting de seizoenen in iedere winkel precies op tijd de juiste voorraad opbouwen. Op basis van een ABC-classificatie, kun je per productcategorie een serviceniveau instellen. Daarmee dwing je af dat belangrijke A-producten nooit uit voorraad raken. Na een half jaar dat we de software nu gebruiken, is de beschikbaarheid al met 10% gestegen en is de overvoorraad, dus de artikelen die je na het piekseizoen nauwelijks nog verkoopt, structureel gedaald. De totale voorraadwaarde is met 8% afgenomen.”
Klaar voor toekomstige groei
Volgens Danhof is met de implementatie van Slim4 een belangrijke stap gezet richting een toekomstbestendige organisatie. “Er zijn in de Europese markt van foto- en filmapparatuur nog veel kleine spelers actief en verdere consolidatie ligt in het verschiet. Met de nieuwe supply chain inrichting kunnen we de extra complexiteit van nieuwe verkoopkanalen en lokale differentiatie op een schaalbare manier invullen. Er staat een robuust en schaalbaar supply chain proces waarmee we klaar zijn voor groei.”
Meer weten over Slimstock? Bezoek dan het retailkanaal op onze website.
Kamera Express houdt uitzonderlijk breed assortiment perfect in balans
Gepubliceerd op 3 november 2025 om 06:00
Reacties 0