Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
Decathlon
Decathlon biedt in Nederland voortaan een reparatieservice aan huis voor fitnessapparatuur zoals loopbanden, crosstrainers en hometrainers. Klanten hoeven hun toestel daardoor niet meer naar een winkel of servicepunt te vervoeren. De nieuwe service wordt uitgevoerd in samenwerking met Fitfix.nl. "Bij Decathlon willen we graag dat onze producten zo lang mogelijk meegaan", zegt Nico Werkman, commercieel verantwoordelijke voor reparatie. "Als er toch echt iets kapotgaat aan je machine, is het vaak moeilijk om die te verplaatsen naar een van onze winkels omdat ze zwaar en groot zijn. We zien daarom een grote meerwaarde aan een repair service aan huis." Via de website van de retailer kunnen klanten een afspraak maken om hun fitnessapparatuur te laten herstellen.
Mud Jeans
Het circulaire Nederlandse jeansmerk Mud Jeans viert zijn 12,5-jarig bestaan met de introductie van twee nieuwe spijkerbroeken, gemaakt van denim dat voor 55...
Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
Decathlon
Decathlon biedt in Nederland voortaan een reparatieservice aan huis voor fitnessapparatuur zoals loopbanden, crosstrainers en hometrainers. Klanten hoeven hun toestel daardoor niet meer naar een winkel of servicepunt te vervoeren. De nieuwe service wordt uitgevoerd in samenwerking met Fitfix.nl. "Bij Decathlon willen we graag dat onze producten zo lang mogelijk meegaan", zegt Nico Werkman, commercieel verantwoordelijke voor reparatie. "Als er toch echt iets kapotgaat aan je machine, is het vaak moeilijk om die te verplaatsen naar een van onze winkels omdat ze zwaar en groot zijn. We zien daarom een grote meerwaarde aan een repair service aan huis." Via de website van de retailer kunnen klanten een afspraak maken om hun fitnessapparatuur te laten herstellen.
Mud Jeans
Het circulaire Nederlandse jeansmerk Mud Jeans viert zijn 12,5-jarig bestaan met de introductie van twee nieuwe spijkerbroeken, gemaakt van denim dat voor 55 procent bestaat uit gerecycled katoen afkomstig van oude, gedragen jeans. Die zijn ingezameld via het Take Back-programma van het bedrijf. Tot nu toe bevatten de spijkerbroeken van Mud Jeans maximaal 40 procent gerecycled denim. Met deze nieuwe lancering zet het merk volgens eigen zeggen een belangrijke stap richting zijn ultieme doel: jeans produceren die volledig zijn gemaakt van gerecycled denim.
Albert Heijn
Albert Heijn gaat een deel van zijn kipassortiment voortaan verpakken in zakjes in plaats van harde plastic bakken. Het betreft onder meer kipfiletreepjes, -haasjes, -blokjes en roerbakstukjes. Volgens de supermarktketen levert de nieuwe verpakking een besparing van 60 procent aan plastic op, goed voor een reductie van ruim 200.000 kilo per jaar. Bovendien nemen de zakjes minder ruimte in tijdens transport, wat bijdraagt aan een efficiëntere logistiek.
MediaMarkt
MediaMarkt breidt zijn circulaire activiteiten uit met een nieuw refurbishmentprogramma onder het label MediaMarkt Refurbished. Daarmee biedt de elektronicaketen voortaan de mogelijkheid om elektronische apparaten in te ruilen, te laten opknappen en opnieuw te kopen, met bijbehorende garantie, abonnementen en verzekeringen. "Met MediaMarkt Refurbished ontwikkelen wij ons van tussenschakel naar een vertrouwd merk in refurbishment dat zelf de regie neemt over kwaliteit en circulariteit binnen de elektronicamarkt", zegt Patrick van der Linden, chief commercial officer MediaMarkt Benelux. Klanten ontvangen bij inruil van hun oude apparaten een MediaMarkt-cadeaukaart. Met het programma speelt de retailer in op de toenemende vraag naar opgeknapte elektronica, het snelst groeiende segment binnen de consumentenelektronicamarkt.
H&M
H&M gaat voortaan gerecycled katoen van het Spaanse technologiebedrijf Recover gebruiken in zijn collecties. De modeketen heeft daarvoor een meerjarige samenwerkingsovereenkomst gesloten met het bedrijf, dat gespecialiseerd is in het produceren van hoogwaardige gerecyclede katoenvezels op industriële schaal. De samenwerking volgt op een periode van gezamenlijke productontwikkeling sinds begin 2024 en maakt de grootschalige commerciële toepassing van mechanisch gerecycled katoen (RCotton) in H&M’s kleding mogelijk. Volgens Ulf Krigsman, head of material & components bij H&M, is de samenwerking een belangrijke stap richting het doel om tegen 2030 uitsluitend gerecyclede of duurzaam ingekochte materialen te gebruiken.