Amazon boekt sterke groei in retailtak
Gepubliceerd op 31 oktober 2025 om 09:01
Amazon heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug. De webgigant heeft in het derde kwartaal van 2025 zijn omzet met 13 procent zien stijgen tot 180,2 miljard dollar (ruim 155,8 miljard euro), tegenover 158,9 miljard dollar een jaar eerder.
Het nettoresultaat steeg van 15,3 miljard dollar naar 21,2 miljard dollar (ruim 18 miljard euro).
De grootste groeier was opnieuw de clouddivisie AWS, waarvan de omzet met 20 procent toenam tot omgerekend 28,5 miljard euro.
De retailtak blijft de kern van Amazon. De omzet uit online winkels steeg met 10 procent tot omgerekend ruim 58 miljard euro, terwijl de inkomsten uit externe verkopers met 12 procent toenamen tot 36,8 miljard euro. De fysieke winkels, waaronder Amazon Fresh en Whole Foods, groeiden met 7 procent naar bijna 5 miljard euro, maar blijven een klein onderdeel.
AI
Volgens ceo Andy Jassy groeit Amazon in alle onderdelen van het bedrijf, mede door de inzet van kunstmatige intelligentie. Ook binnen de retailtak speelt AI een steeds belangrijkere rol. Zo werd de AI-assistent Rufus dit jaar door 250 miljoen klanten gebruikt, die volgens het concern 60 procent vaker een aankoop deden. Daarnaast maken inmiddels meer dan 1,3 miljoen verkopers gebruik van Amazons AI-tools om hun productpagina’s te verbeteren.
Amazon maakte deze week bekend tussen 2025 en 2027 meer dan 1,4 miljard euro te steken in de Nederlandse markt. Het is de grootste investering in ons land sinds de lancering in 2020. Ook schrapt het concern wereldwijd zo'n 14.000 kantoorbanen, mede doordat AI volgens het bedrijf taken van mensen kan overnemen.
Lees meer over Amazons plannen in Nederland in het interview met countrymanager Eva Faict, en in dit artikel over wat die ontwikkelingen kunnen betekenen voor Nederlandse spelers als Bol en Coolblue.